Over ons Actueel Evenementen Promoties

Pathologic erections

Historical, pathophysiological and clinical aspects
Promotie:Mw. S. (Sanne) Vreugdenhil
Wanneer:25 september 2019
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. I.J. de Jong
Copromotor:dr. M.F. van Driel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Pathologic erections

Twee onbekende erectiestoornissen verminderen kwaliteit van leven

Slaap-gerelateerde pijnlijke erecties en meer dan vier uur aanhoudende erecties zijn twee onbekende en zeldzame erectiestoornissen, die grote invloed hebben op de kwaliteit van leven en op het seksleven van de mannen die eraan lijden. Een bepaald spierontspannend geneesmiddel kan ervoor zorgen dat patiënten minder last hebben van de pijn die veroorzaakt wordt door de nachtelijke erecties. Daarnaast zou een nieuwe operatietechniek, waarbij de zwellichamen van de penis worden opengesneden, mogelijk uitkomst bieden wanneer de huidige behandelmogelijkheden van meer dan vier uur aanhoudende erecties niet voldoende werken. Dit blijkt uit het proefschrift van arts-onderzoeker Sanne Vreugdenhil van het Universitair Medisch Centrum Groningen, dat zij op 25 september 2019 zal verdedigen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De erectie is een onmisbaar fenomeen voor de voortplanting en het seksleven. Sanne Vreugdenhil onderzocht twee onbekende en zeldzame erectiestoornissen: slaap-gerelateerde pijnlijke erecties en meer dan vier uur aanhoudende erecties, ook wel priapisme genoemd. Het zijn twee ziektebeelden waarbij de patiënten vaak te beschaamd zijn om op tijd naar de dokter te gaan. Daarnaast herkennen veel medici het niet als ziektebeeld of pas te laat, waardoor het niet altijd adequaat wordt behandeld. Er is nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek naar deze ziektebeelden gedaan.

Lees meer in het volledige persbericht.