Over ons Actueel Evenementen Promoties

ProducentenOrganisatie als erkend kartel

Ruimte voor samenwerking in de landbouw
Promotie:Mw. M.E.G. (Maria) Litjens
Wanneer:13 september 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. mr. dr. H.H.B. (Hans) Vedder, prof. dr. D.W. Bruil
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
ProducentenOrganisatie als erkend kartel

Activiteiten landbouwproducenten in een producentenorganisatie vallen buiten kartelverbod

De gezamenlijke activiteiten van landbouwproducenten in een Producentenorganisatie (PO) vallen buiten het kartelverbod. Binnen zo’n organisatie mogen de leden ook afspraken maken over prijzen en hoeveelheden. Dat concludeert promovenda Maria Litjens op basis van haar onderzoek.

Landbouwproducenten mogen op basis van de Europese Gemeenschappelijke Markt Ordening (GMO)-verordening samenwerken in een Producentenorganisatie. Deze verordening bevat regels voor de doelstellingen van een PO en de organisatiestructuur. Ook geeft de verordening aan dat PO’s erkenning door de lidstaat nodig hebben. De Europese wetgever biedt landbouwproducenten hiermee de mogelijkheid hun marktpositie te versterken. Maar de GMO-verordening verwijst ook naar de regels van het kartelverbod, met een verbod op bepaalde vormen van samenwerking. In de verordening is de onderlinge verhouding tussen de PO-regels en het kartelverbod helaas niet duidelijk aangegeven.

Deze onduidelijkheid leidt in de praktijk tot veel onzekerheid en verkeerde toepassing van de regels. Maria Litjens heeft voor haar promotie een analyse uitgevoerd van de relevante rechtsregels van de Europese Unie, het relevante nationale recht in Duitsland, Frankrijk en Nederland en de rechtstoepassing in deze landen. Ze concludeert dat op Europees niveau de landbouwregels voorrang hebben op het kartelverbod. De inbedding van de PO in de GMO-verordening brengt daarom met zich mee dat interne gedragingen van een PO buiten de werking van het kartelverbod vallen. Producenten mogen binnen (een unie van) PO’s gezamenlijk alle typen activiteiten uitvoeren, maar volgens het Europese Hof moeten zij wel strikt noodzakelijk zijn in het licht van gestelde doelen. Zo zijn afspraken over prijzen en hoeveelheden in een PO toegestaan. Op basis van haar onderzoek doet Litjens aanbevelingen ter vereenvoudiging en verduidelijking van de Europese regels.