Over ons Actueel Evenementen Promoties

Wanneer:03 juli 2019
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. H.I. (Irene) Heijink, prof. dr. W. (Wim) Timens
Copromotors:dr. C.A. (Corry-Anke) Brandsma, prof. dr. M. (Maarten) van den Berge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Chronic mucus hypersecretion in COPD and asthma: involvement of
microRNAs and stromal cell-epithelium crosstalk

Chronische hoestklachten met overmatige slijmproductie bij COPD en astma: betrokkenheid van microRNA’s

Chronische obstructieve longziekte (COPD) is één van de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd, vooral bij ouderen. Astma is de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen. Veel COPD- en astmapatiënten lijden aan chronische hoestklachten met overmatige slijmproductie, ook wel chronische mucus-hypersecretie (CMH) genoemd. Patiënten met CMH hebben een lagere kwaliteit van leven, meer ademhalingsmoeilijkheden en een hogere kans op overlijden. CMH wordt toegeschreven aan overmatige slijmproductie in de luchtwegen en verminderde mucusklaring. In haar proefschrift toetste Tasena de hypothese dat micro-RNAs (miRNAs), kleine moleculen die vertaling van genen naar eiwitten reguleren, betrokken zijn bij CMH via het beïnvloeden van de slijmproductie en de communicatie tussen de slijmproducerende cellen in de luchtwegen en de onderliggende bindweefselcellen.

Door middel van uitgebreid profileren van miRNAs en afgeschreven genen in luchtwegbiopten zijn nieuwe miRNAs en genen geïdentificeerd die mogelijk een rol spelen bij de ontwikkeling van CMH. MicroRNA-31-5p was gecorreleerd met CMH in zowel COPD en astmapatiënten, wat er op duidt dat een soortgelijk mechanisme bijdraagt aan CMH in deze ziekten. Verder werd aangetoond dat er sprake is van communicatie tussen de bindweefselcellen die onder de slijmproducerende cellen liggen in de luchtwegen en dat deze communicatie de slijmproductie bevordert. Bovendien is aangetoond dat bij deze communicatie ook miRNAs, waaronder microRNA-146a-5p, betrokken zijn.

Met deze bevindingen is meer inzicht verkregen in de mechanismen die een rol spelen bij CMH in de context van zowel COPD als astma. Deze ontdekkingen met vertaling naar de kliniek leiden mogelijk tot de ontwikkeling van nieuwe therapeutische strategieën voor CMH.

CV Hataitip Tasena

Hataitip Tasena (1989) studeerde aan de Chiang Mai University waar ze de bachelor Biology voltooide en voltooide later haar haar masteropleiding Molecular Medicine aan de University of Sheffield in het Verenigd Koninkrijk. Ze begon haar promotieonderzoek in 2015 bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Chronic mucus hypersecretion in COPD and asthma: involvement of microRNAs and stromal cell-epithelium crosstalk”.