Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Diagnostic strategies and surgical procedures for thoracic tumors

Strategieën bij de behandeling van nieuwvormingen in de borstkas

Klinkenberg geeft in zijn proefschrift een overzicht van diagnostische en therapeutische strategieën bij de behandeling van nieuwvormingen in de borstkas. Hij legt de nadruk op de samenwerking van de disciplines thoraxchirurgie, radiotherapie en interventie radiologie. Hij onderzocht of het succes van een kijkoperatie naar lymfeklieren bij de longen, de mediastinoscopie, afhankelijk was van de ervaring van de chirurg en patiëntgebonden beperkingen. Beiden bleken goede voorspellers te zijn voor het succes van deze operatie. Onderzoek van lymfeklieren bij de longen is belangrijk voor de keuze van de behandeling en de uitkomst van deze behandeling bij longkanker, stelt hij.

Met de opkomst van nieuwe punctietechnieken zal het aantal operaties afnemen om de lymfeklieren bij de longen te onderzoeken. De rol van de mediastinscopie zal opnieuw moeten worden bepaald. Door longkankerscreening zullen er meer kleine longafwijkingen worden gevonden. Klinkenberg toonde aan dat het lokaliseren van kleine longafwijkingen met een draad, voorafgaand aan een kijkoperatie, een veilige en betrouwbare methode is om kleine longafwijkingen te verwijderen.

Patiënten met één tot vijf uitzaaiingen naar de longen werden geopereerd of bestraald. Het bleek dat de overleving van de patiënten die met een operatie behandeld waren, niet beter af waren dan patiënten die met bestraling behandeld waren. Zelfs na zes jaar bleek er geen bewijs voor te bestaan dat een operatie van uitzaaiingen in de long een betere overleving geeft dan bestraling.

Tevens keek Klinkenberg naar de overleving en de kans op terugkeer van longkanker bij patiënten met longkanker in een vroeg stadium. Deze patiënten werden behandeld met een operatie of met bestraling. Bestraling gaf een slechtere lokale beheersing van longkanker dan een operatie. Bestraling bleek echter een prima behandeling te zijn voor patiënten met longkanker in een vroeg stadium die niet fit genoeg waren om een operatie te ondergaan.

CV Theo Klinkenberg

Theo Klinkenberg studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij volgde de opleiding Cardiothoracale Chirurgie aan het Radboud Universitair Medisch Centrum te Nijmegen en het St. Antonius Ziekenhuis te Nieuwegein. Hij is sinds 2000 werkzaam als cardiothoracaal chirurg bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats aan de Rijksuniversiteit Groningen bij prof. dr. H.J.M. Groen en prof. dr. M. Mariani. De titel van zijn proefschrift luidt: "Diagnostic strategies and surgical procedures for thoracic tumors".