Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

News devices

How digital objects participate in news and research
Promotie:Mw. L. (Liliana) Bounegru
Wanneer:27 juni 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. M.J. (Marcel) Broersma, prof. dr. K. Raeymaeckers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
News devices

Meer inzicht in digitale veranderingen in de journalistiek

Nieuws speelt zich steeds meer af op digitaal terrein en maakt toenemend gebruik van verschillende digitale ‘devices’, zoals websites, zoekmachines, online platforms, apps, bots, webstatistiek, data-analyse en visualisatietools. Deze worden ook steeds vaker gebruikt in ‘digital research’. Een volledig beeld van de implicaties van beide ontwikkelingen ontbreekt nog. Liliana Bounegru heeft daarom onderzoek hoe ‘digital objects’ een rol spelen in de journalistieke praktijk en in onderzoek naar nieuws en journalistiek. Daarbij richt ze zich op news devices en hanteert ze een hierop gebaseerde onderzoeksbenadering. Die belicht hoe journalistieke praktijken en relaties een co-productie zijn van hun interactie met digital objects. Ook is er binnen die benadering aandacht voor de rol die digital devices kunnen spelen in onderzoek naar de journalistiek. Bounegru werkt de benadering uit aan de hand van drie case studies. Deze gaan over drie typen news devices en hun rol in drie aspecten van journalistiek werk: 1) de rol van het netwerkdiagram in journalistieke storytelling; 2) de rol van het online platform in journalistieke computerprogrammering; en 3) de rol van webtrackers in de commercialisering van het publiek. Het proefschrift van Bounegru levert meerdere bijdragen aan het begrijpen van digitale veranderingen in de journalistiek. Het biedt een rijk, genuanceerd, multidisciplinair, collaboratief en reflexief perspectief op news research met digitale methoden. Daarnaast verstrekt het nieuwe inzichten in hoe digital devices vorm geven aan nieuwsprocessen en aan verhoudingen tussen enerzijds nieuws en anderzijds de advertentieindustrie, marketingindustrie, commerciële online platformen, de digitale beeldcultuur en andere digitale contentproducties.