Over ons Actueel Evenementen Promoties

Grassroots NGOs and environmental governance in China: institutional opportunities and constraints

Promotie:Mw. Y. (Yingruo) Wang
Wanneer:06 september 2018
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. J. Herman
Copromotor:dr. Y. Zhao
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Grassroots NGOs and environmental governance in China:
institutional opportunities and constraints

Chinese milieuorganisaties spelen veelbelovende rol spelen bij beleidsbeïnvloeding

Chinese milieuorganisaties spelen een veelbelovende rol bij beleidsbeïnvloeding. Dat concludeert promovenda Yingruo Wang, die onderzocht in hoeverre niet-gouvernementele milieuorganisaties (ENGO’s) in China de beleidsvorming en het milieubeheer hebben beïnvloed.

In de afgelopen twee decennia zijn spanningen rond milieukwesties dramatisch toegenomen in China. Milieuvervuiling vormt een van de meest urgente zorgen onder het Chinese volk. Aantasting van het milieu heeft kolossale en ongunstige gevolgen voor de economische en sociale ontwikkeling van China veroorzaakt. Sinds Vrienden van de Natuur als eerste ‘grassroots’ niet-gouvernementele milieuorganisatie (ENGO) werd opgericht in 1994, is het aantal ENGO’s snel toegenomen in China. Met de ontwikkeling van grassroots ENGO’s en een toenemende vraag van gewone burgers naar een betere leefomgeving, reageren de ENGO’s in toenemende mate op aantasting van het milieu en vervuilingsproblemen uit naam van de belangen van de gemeenschap.

Grassroots ENGO’s streven naar ambitieuzere doelen die verder gaan dan specifiek milieubeleid, stelt Wang. Met de ontwikkeling van elke milieucampagne verleggen ze hun focus naar procedurele problemen. Ze stellen eisen aan de staat om maatschappelijke inspraakrechten te beschermen en meer open en verantwoording afleggende bestuurspraktijken te bevorderen, hoewel hun deelname het milieubesluitvormingsmodel niet fundamenteel heeft veranderd.

Wang concludeert in haar proefschrift ook dat het milieubeheersysteem in China te maken heeft met transities vanuit een command-and-control-benadering naar de toenemende betrokkenheid van niet-statelijke actoren, dat wil zeggen gewone burgers en grassroots ENGO’s. Om preciezer te zijn, heeft de Chinese staat een klachtenregeling en deelname aan milieueffectenrapportages ingevoerd om maatschappelijke inspraak in milieukwesties te vergemakkelijken. Daarnaast is een reeks wetgeving met betrekking tot de openbaarmaking van informatie geïmplementeerd om transparantie van de overheid te vergroten. Deze praktijken wijzen erop dat de Chinese overheid is begonnen met het gebruiken van collectieve benaderingen bij het oplossen van milieuproblemen.

Het onderzoek van Wang is gefinancierd met een beurs van China CSC (Chinese Scholarship Council).