Over ons Actueel Evenementen Promoties

Essays on the U.S. financial cycle: construction, real effects and cross-border spill-overs

Promotie:Mw. K. (Kristiana) Rozite
Wanneer:26 augustus 2019
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. D.J. (Dirk) Bezemer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Essays on the U.S. financial cycle: construction, real effects and
cross-border spill-overs

De effecten van Amerikaanse marktsentimenten op de Mexicaanse economie

Mexicaanse Uit onderzoek naar financiële cycli blijkt dat beleidsmakers voor wat betreft de zakelijke cyclus meer aandacht moeten besteden aan bewegingen op de middellange en lange termijn. Binnen deze scope bestaan de beleidsuitdagingen uit het aanpakken van financiële ongelijkheden zoals problemen met voorraadoverschotten en het voorkomen van kwetsbaarheden in het financiële systeem in het algemeen. Kristiana Rozite richtte zich op het definiëren van maatstaven voor de Amerikaanse financiële cyclus, samengevat in het investeerderssentiment bij bedrijven en huishoudens.

Rozite onderzocht twee kanalen waarop investeerderssentiment invloed kan hebben op investeringen van Amerikaanse productiebedrijven. Wanneer het investeerdersentiment en de financieringsvoorwaarden verbeteren, kan dat leiden tot meer investeringen voor groeiende bedrijfstakken die zijn gefinancierd met eigen vermogen en voor bedrijfstakken met schuldfinancieringen die afhankelijk zijn van externe financieringen.  Vanwege de omvang en het belang van de Amerikaanse economie breiden de cyclische fluctuaties ervan zich naar andere landen uit.

Het onderzoek van Rozite richtte zich op de grensoverschrijdende korte- en langetermijneffecten van Amerikaanse marktsentimenten op Mexicaanse macro-economische indicatoren. Zij voerde een vergelijkende steekproef uit om de effecten van de Amerikaanse bedrijfscyclus op Mexico te onderzoeken aan het einde van de NAFTA-periode.