Over ons Actueel Evenementen Promoties

Supercharged proteins and polypeptides for advanced materials in chemistry and biology

Promotie:Dhr. C. (Chao) Ma
Wanneer:28 juni 2019
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. A. Herrmann
Copromotor:dr. P. (Patrick) van Rijn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Supercharged proteins and polypeptides for advanced materials in
chemistry and biology

Nieuwe materialen met polypeptiden

Chao Ma onderzocht het assemblagegedrag van genetisch aangepaste supercharged polypeptiden (SUPs) en laat daarbij zien dat hun fusies met andere eiwitten aanzienlijk zijn uit te breiden. Dit heeft hij enerzijds bereikt door sequenties te combineren met een hoge netto ladingsdichtheid met β-sheet vormende motieven op een alternerende manier. Daarnaast heeft Ma SUP's gecombineerd met tegengesteld geladen eiwitten waaronder sferische capsidestructuren om co-kristallen te vormen. Bovendien zijn SUP's en hun fusies vertaald in verschillende mogelijke toepassingen, waaronder oppervlaktefunctionalisatie voor het afstemmen van ijskiemvorming, als actieve componenten voor de constructie van een chemische tong en voor de productie van bioprotonische apparaten.

Het promotieonderzoek van Chao Ma vond plaats bij de afdeling Polymer Chemistry and Bioengineering van het Zernike Institute for Advanced Materials met financiering via een beurs van de Chinese Scholarship Council.