Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
The role of personality in the pursuit of context-specific goals

Persoonlijkheid neemt als een kameleon de kleur van de omgeving aan

Of iemand extravert, consciëntieus, perfectionistisch, aardig, enz. is hangt af van de situatie en de doelen die diegene op dat moment belangrijk vindt. Onze persoonlijkheid heeft de neiging om als een kameleon de kleur van de omgeving aan te nemen. Iedereen is soms perfectionistisch en consciëntieus of extravert en aardig. Dit concludeert Kira McCabe in haar promotieonderzoek.

McCabe bestudeerde de vraag of onze persoonlijkheid wel een vastliggend gegeven is dat ergens in onszelf verborgen ligt. Als dat zo is dan kan men inderdaad zoals wordt aangenomen ‘op zoek gaan naar zichzelf’. Zo simpel is het echter niet. McCabe concludeert dat onze persoonlijkheid mede wordt bepaald door de context, en met name door de doelen die een persoon nastreeft in een bepaalde situatie. Zo zullen personen met doelen als ‘het centrum van de aandacht worden’, ‘erbij horen’, en ‘plezier hebben’, extravert gedrag gaan vertonen. En zij die doelen nastreven als ‘energie richten op prioriteiten’, ‘effectief omgaan met tijd’ en ‘dingen gedaan krijgen’ zullen zich meer consciëntieus gaan gedragen. In andere situaties, waarin andere doelen centraal staan, zullen diezelfde mensen zich minder, of helemaal niet, extravert of consciëntieus gedragen.

Kira McCabe deed haar promotieonderzoek als research fellow van het Kurt Lewin Institute bij het Heymans Instituut voor Psychologie van de RUG. Inmiddels is zij postdoc-onderzoeker aan de Griffith University - Gold Coast campus, VS.