Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Tone-word recognition in Mandarin Chinese

De cognitieve en neurale mechanismen achter woordherkenning bij sprekers van Mandarijn-Chinees

Om een gesproken woord te herkennen, moet een luisteraar toegang hebben tot zowel de fonologische kennis van dit woord, die mentaal gerepresenteerd is op het lexicale (hele-woord)niveau, als de kennis van consonanten en vocalen die gecodeerd is op sublexicaal niveau. In het Mandarijn-Chinees ligt de betekenis van een woord niet alleen besloten in de combinatie van consonanten en vocalen, maar ook lexicale tonen. Voor zijn promotie heeft Jinxing Yue de cognitieve en neurale mechanismen onderzocht die ten grondslag liggen aan woordherkenning bij sprekers van Mandarijn-Chinees, met een bijzondere focus op de rol van lexicale-niveaurepresentaties.

In Hoofdstuk 1 bespreekt Yue relevante onderzoeken en concepten. Tevens worden de twee belangrijkste vraagstukken van het proefschrift geïntroduceerd: het effect van lexicale-niveaurepresentatie op de verwerking van sublexicale kenmerken en de temporele en spatiële kenmerken van de neurale activiteiten in de vroege fase van woordherkenning. In Hoofdstuk 2 presenteert Yue een onderzoek naar de interactie tussen de lexicale-niveaurepresentatie en de tonale representatie op sublexicaal niveau met auditieve lexicale-decisietaken. Hoofdstuk 3 beschrijft hoe lexicale en sublexicale representaties vormpriming in monosyllabische tonale woordvormen met tooncontrasten in Mandarijn Chinees beïnvloeden. In Hoofdstuk 4 wordt een ERP-onderzoek beschreven dat de snelle ontwikkeling van nieuwe corticale geheugensporen van een Mandarijn Chinees pseudowoord monitort. Hoofdstuk 5 rapporteert een ERP-onderzoek naar het neurale bewijs van toegang tot de lexicale-niveaurepresentatie in het N1 tijdsvenster dat temporeel eerder is dan een MMN tijdsvenster. Het proefschrift eindigt met een beschrijving van een herzien TRACE model, te weten het TRACE-Tone model.

Jinxing Yue verrichtte zijn onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren en aan het Institute of Neuroscience, Newcastle University upon Tyne.

Zie ook: Can you learn Mandarin Chinese in 14 minutes?