Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. S.P.C. Lam
Wanneer:13 januari 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.A. (Adriaan) Voors, prof. dr. D.J. (Dirk Jan ) van Veldhuisen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Novel insights into heart failure with preserved ejection fraction

Meer inzicht in ziektemechanismen achter hartfalen met behouden ejectiefractie

Bij hartfalen denken we vaak direct aan pompfalen. Maar in de helft van alle gevallen treedt hartfalen op terwijl het hart wel voldoende bloed blijft rondpompen. Carolyn Su Ping Lam onderzocht deze dodelijke aandoening die vooral oudere vrouwen treft en waarvoor nog geen goede behandeling bestaat. Zij concludeert dat hartfalen met behouden ejectiefractie niet alleen een ziekte is van het hart, maar waarschijnlijk ook van de bloedvaten en andere organen in het lichaam. In dit proces is volgens haar een belangrijke rol is weggelegd voor de binnenbekleding van de bloedvaten en stikstofoxide.

Hartfalen met behouden ejectiefractie komt veel voor: het is verantwoordelijk voor maar liefst de helft van alle gevallen van hartfalen en heeft een even slechte prognose als de meeste carcinomen – kwaadaardige tumoren in huid- en slijmvliescellen. Door vergrijzing komt de aandoening steeds vaker voor. Wetenschappers weten nog niet precies welke ziektemechanismen deze vorm van hartfalen veroorzaken. Evenmin is duidelijk waarom de ziekte vaker bij vrouwen voorkomt dan bij mannen.

Lam onderzocht de overkoepelende mechanismen die bijdragen aan het ontstaan van hartfalen met behouden ejectiefractie. Een van die mechanismen is volgens haar ‘endotheel-disfunctie’ – het niet langer goed functioneren van de cellen die de binnenbekleding van onze bloedvaten vormen. Deze disfunctie lijkt een kettingreactie op gang te brengen, via ontsteking van de kleine bloedvaten en onvoldoende doorbloeding van belangrijke organen in het lichaam, naar uiteindelijk schade aan deze organen, waaronder het hart. Het hart reageert bij vrouwen anders op de drukbelasting die het gevolg is van endotheel-disfunctie dan dat van mannen. Dit kan volgens Lam dan ook verklaren waarom vrouwen vaker hartfalen met behouden ejectiefractie ontwikkelen. De resultaten kunnen helpen om deze ernstige aandoening beter te begrijpen.

Carolyn Su Ping Lam (1974) behaalde haar mastertitel Biomedical Science aan de Universiteit van Rochester (US). Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Cardiologie en binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Lam werkt als senior consultant in het National Heart Centre, Singapore.