Designing for organizational emergence
Promotie: | Mw. D.E.L. (Diane) Nijs |
Wanneer: | 13 februari 2014 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotors: | prof. dr. ir. J.M.L. (Jo) van Engelen, prof. dr. A. Montuori |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |
Het is een ‘inconvenient truth’ zowel in de
wetenschap als in de praktijk dat conventioneel verandermanagement
dat gericht is op gedragsverandering slechts beperkt effectief is.
Slechts 1 op de 3 verander-inspanningen zou enig positief effect
hebben. Mensen laten zich namelijk niet veranderen. Als mensen al
veranderen dan is dat omdat ze daar zelf voor kiezen.
De complexiteitswetenschap (The sciences of the living, non-linear
dynamic systems) reiken een heel ander wetenschappelijk kader aan
om naar het fenomeen veranderen te kijken en aangezien de
vernetwerkte samenleving steeds meer als een open, levend systeem
functioneert, biedt dit wetenschappelijk kader interessante
perspectieven om hedendaagse gebeurtenissen te begrijpen en er mee
om te gaan. In de complexiteitswetenschap wordt verandering gezien
als het genereren van nieuwe orde. Dit proefschrift presenteert en
evalueert de imagineering design methode om nieuwe orde,
verandering, te genereren via een zelf-organiserend,
‘joining-up’ proces van collectieve creativiteit in een
strategisch wenselijke richting.
Aan de hand van twee concrete cases, die van de stad Antwerpen en
de oudste Belgische retail-keten Veritas (gelardeerd met heel wat
ander case-materiaal) wordt geïllustreerd hoe het genereren
van nieuwe sociale orde in zijn werk gaat.
De studie gaat ten slotte in op de implicaties van de methode voor
het domein organisatie ontwikkeling, het domein van strategisch
denken, het domein van design denken en het domein van management
educatie.
Diane Nijs deed verrichtte haar onderzoek aan de faculteit Economie
en Bedrijfskunde. Het onderzoek werd gefinancierd door NHTV Breda
University of Applied Sciences.