Toward opening up the black box for market orientation
Promotie: | Dhr. T. Zhu |
Wanneer: | 23 januari 2014 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotors: | prof. dr. W.A. Dolfsma, prof. dr. R.T.A.J. Leenders |
Copromotor: | dr. T.L.J. (Thijs) Broekhuizen |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |
Tao Zhu onderzocht hoe sociale netwerken van collega’s
bijdragen aan het realiseren van een onderneming met
‘marktoriëntatie’, of te wel een bedrijf waarbij
de strategische focus ligt op het reageren op marktveranderingen.
Zhu toont aan dat de sociale interacties tussen medewerkers de
voornaamste drijfveer zijn voor
‘marktoriëntatie-gedrag’ en tevens bepalend voor
de effectiviteit voor managementinspanningen om zulk gedrag te
stimuleren.
Zhu onderzocht onder meer hoe sociale netwerken binnen een
organisatie effect hebben op het creëren van een verdedigbaar
concurrentievoordeel. Zhu toont aan dat als organisaties erin
slagen om een hecht intra-organisatie netwerk te realiseren, zij
een kennisreservoir opbouwen dat voor een langduriger behoud van
het concurrentievoordeel zorgt.
Tot slot laat Zhu zien dat naar mate medewerkers meer
cross-functionele verbanden hebben, zij beter in staat zijn om
mindful marketing toe te passen. Mindful marketing benadrukt het
belang van informatiedeling en het reageren op informatie en stelt
zich tot doel dat medewerkers snel en adequaat reageren op een
potentieel brede en veranderende set van marktstimuli. De mate van
segmentatie in het intra-organisatie netwerk heeft een negatieve
invloed; hoe meer een organisatie een gesegmenteerd netwerk heeft,
des te minder zijn medewerkers in staat om mindful marketing toe te
passen.
Tao Zhu verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Strategic
Management and Innovation van de Faculteit Economie en
Bedrijfskunde.