Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Toward opening up the black box for market orientation

The role of social networks inside firms
Promotie:Dhr. T. Zhu
Wanneer:23 januari 2014
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. W.A. Dolfsma, prof. dr. R.T.A.J. Leenders
Copromotor:dr. T.L.J. (Thijs) Broekhuizen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde

Tao Zhu onderzocht hoe sociale netwerken van collega’s bijdragen aan het realiseren van een onderneming met ‘marktoriëntatie’, of te wel een bedrijf waarbij de strategische focus ligt op het reageren op marktveranderingen. Zhu toont aan dat de sociale interacties tussen medewerkers de voornaamste drijfveer zijn voor ‘marktoriëntatie-gedrag’ en tevens bepalend voor de effectiviteit voor managementinspanningen om zulk gedrag te stimuleren.
Zhu onderzocht onder meer hoe sociale netwerken binnen een organisatie effect hebben op het creëren van een verdedigbaar concurrentievoordeel. Zhu toont aan dat als organisaties erin slagen om een hecht intra-organisatie netwerk te realiseren, zij een kennisreservoir opbouwen dat voor een langduriger behoud van het concurrentievoordeel zorgt.
Tot slot laat Zhu zien dat naar mate medewerkers meer cross-functionele verbanden hebben, zij beter in staat zijn om mindful marketing toe te passen. Mindful marketing benadrukt het belang van informatiedeling en het reageren op informatie en stelt zich tot doel dat medewerkers snel en adequaat reageren op een potentieel brede en veranderende set van marktstimuli. De mate van segmentatie in het intra-organisatie netwerk heeft een negatieve invloed; hoe meer een organisatie een gesegmenteerd netwerk heeft, des te minder zijn medewerkers in staat om mindful marketing toe te passen.
Tao Zhu verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Strategic Management and Innovation van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.