Over ons Werken bij de RUG Daarom werk je bij de RUG

Prof. dr. M.E. (Marieke) Timmerman

Prof. Marieke Timmerman

Professor Marieke Timmerman is directeur van de Graduate School van de Faculteit Gedrag- en Maatschappijwetenschappen. Ze is ooit aan de Rijksuniversiteit Groningen begonnen als student Psychologie, heeft hier haar PhD in Psychometrische en Statistische Technieken behaald en werd vervolgens benoemd tot hoogleraar.

Waarom hebt u voor de Rijksuniversiteit Groningen gekozen?

De Rijksuniversiteit Groningen heeft altijd al een open sfeer gehad, waardoor iedereen die actief wil zijn in de academische wereld zich welkom voelt. De afgelopen decennia is de Rijksuniversiteit Groningen steeds diverser geworden. Er zijn nu veel meer internationale studenten en medewerkers en meer vrouwen op hoge posities. Deze ontwikkelingen worden over het algemeen als positief ervaren. Ze stimuleren ideeën en discussies over wat een inclusieve academische gemeenschap nu eigenlijk inhoudt en hebben geleid tot besluiten die de Rijksuniversiteit Groningen inclusiever maken. Dat is een proces waar we als medewerkers en studenten allemaal bij betrokken zijn, want we maken onze gemeenschap samen.

Hoe zou u uw werk omschrijven?

Mijn werk is divers, uitdagend en nuttig. Als directeur van de Graduate School van de Faculteit Gedrag- en Maatschappijwetenschappen ben ik verantwoordelijk voor het masteronderzoeksprogramma en het PhD-programma van de faculteit. Deze verantwoordelijkheid bestaat uit organiseren en voorbereiden, en veel vergaderingen binnen de faculteit en de universiteit om samen met iedereen die hierbij betrokken is tot de beste werkwijze te komen. Daarnaast geef ik twee statistiekvakken aan masterstudenten. Ik vind het heel mooi als studenten gebruik kunnen maken van de inzichten die ze met behulp van statistieken hebben weten te vergaren. Ten slotte houd ik me ook bezig met onderzoek, van het toepassen van statistiek om substantiële psychologische vragen te beantwoorden tot het onderzoeken van de statistische methoden zelf.

Wat maakt uw werk bij de Faculteit Gedrag- en Maatschappijwetenschappen zo leuk en interessant?

Ik waardeer de open academische sfeer heel erg. Ik voel me erg aangetrokken tot de diversiteit in expertise, standpunten en thema’s waaraan wordt gewerkt.

Wat vindt u van de Rijksuniversiteit Groningen als werkgever?

De Rijksuniversiteit Groningen helpt haar medewerkers om zich te ontwikkelen en stimuleert iedereen om bij te dragen aan de onderzoeks- en onderwijsgemeenschap.

Hoe zou u de Rijksuniversiteit Groningen omschrijven aan een buitenstaander?

De Rijksuniversiteit Groningen heeft lokale wortels, maar richt zich op de internationale gemeenschap. De universiteit houdt zich bezig met een breed aanbod aan wetenschappelijke disciplines, van sociale en gedragswetenschappen, geesteswetenschappen en natuurwetenschappen tot medische wetenschappen. Er heerst een open en constructieve sfeer.

Waarom Groningen?

Groningen is een hele fijne stad om in te wonen en te werken. Er is een levendig stadscentrum met goede restaurants, theaters en genoeg andere mogelijkheden voor amusement. Op fietsafstand van het centrum vind je mooie, rustige woonwijken. En als bonus ligt rond Groningen een prachtig landelijk gebied. Ik ga graag wandelen of fietsen buiten Groningen en ik vind het erg prettig dat het hier een stuk minder druk is dan in andere delen van Nederland.

Laatst gewijzigd:24 september 2020 13:41