Over ons Werken bij de RUG Daarom werk je bij de RUG

Dr. S.A. (Scott) Eldridge II

Scott Eldridge II

Scott Eldridge II werkt als assistent-professor bij de onderzoeksgroep Mediastudies en Journalistiek aan de RUG. Onderzoek, redactiewerk en lesgeven vormen zijn belangrijkste bezigheden: ‘Ik vind mijn werk echt leuk. Het is een mooie mix van verschillende kanten van mijn vak.’

Hoe kwam u bij onze universiteit terecht?

“Ik deed doctoraal onderzoek in Sheffield. Tussen de University of Sheffield en de Rijksuniversiteit Groningen bestond een onderzoeksnetwerk. Via dit netwerk leerde ik onderzoekers van het Centre for Media Studies and Journalism in Groningen kennen. Ik deed mee aan enkele gedeelde onderzoeksactiviteiten en kwam naar Groningen voor een Erasmusbezoek. In 2016 hoorde ik dat er een onderzoeksplek vrij was in Groningen. Met het netwerk dat ik hier al had leek het me een mooie kans.”

Waarom koos u voor de RUG?

“Het was een goede mogelijkheid om mijn onderzoek uit te breiden en er meer aandacht op te vestigen. Bovendien staan deze universiteit en haar Centre for Media and Journalism Studies wereldwijd bekend vanwege hun uitmuntende onderzoek in mijn eigen onderzoeksgebieden. Dat was dus ook een groot voordeel. Ik kon die kans niet laten schieten.”

Hoe zou u uw werk omschrijven?

“Ik heb eigenlijk drie voorname werkzaamheden. Lesgeven is daar een van. Ik geef les in zowel journalistieke als mediastudies aan studenten, wat heel erg leuk is. Het tweede dat ik doe is eigen onderzoek. En ten slotte doe ik ook nog redactiewerk. Zo werk ik op dit moment met collega’s aan een wetenschappelijke bundel. Het is een mooie mix van verschillende werkzaamheden, dat vind ik leuk.”

Hoe vindt u de universiteit als werkplek en werkgever?

“Ik ben er heel tevreden. Ik heb op verschillende plekken in het buitenland gestudeerd en gewerkt, en het is hier beter dan op andere plekken. Ik voel me over het algemeen goed gesteund door de universiteit. Het is ook een goede plek om lesgeven en eigen onderzoek te verbinden. Ondanks alle uitdagingen waarvoor onderwijs en onderzoek vandaag de dag staan, heb ik het gevoel dat die uitdagingen niet van de universiteit zelf komen. Ik heb altijd de indruk dat de universiteit achter ons staat.”

Hoe zou u onze universiteit omschrijven aan een buitenstaander?

“Het is een goede omgeving voor onderzoek en het uitwerken en uitbreiden van dat onderzoek met collega’s, vooral op de manier waarop het is ingedeeld in specifieke onderzoekscentra. Het is ook een levendige gemeenschap die internationaler is dan je misschien zou denken. Ik denk dat de universiteit ook profiteert van haar lange geschiedenis. Universiteiten met een klassieke achtergrond als deze hebben iets speciaals. Het is mooi om onderdeel te zijn van de Letterenfaculteit, met zo’n lange geschiedenis aan onderzoek en onderwijs.”

Hoe vindt u Groningen als stad om te werken en wonen?

“Er gebeurt in Groningen meer dan je zou verwachten voor een stad van deze omvang. Meer energie, meer dingen om te doen en meer culturele evenementen. Daarom vind ik het hier fijn wonen. En wat ook leuk is, is dat je binnen vijf of tien minuten in de natuur buiten de stad bent, als je bijvoorbeeld wilt hardlopen of fietsen. Je hebt dus altijd de mogelijkheid om te stad te ontvluchten om zo te relaxen.”

Laatst gewijzigd:24 september 2020 15:42