Over ons Werken bij de RUG Daarom werk je bij de RUG

Chris Diederiks

Chris Diederiks werkt als docent en stagebegeleider aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Daarnaast leidt hij studenten op tot (aardrijkskunde)leraar voor de middelbare school en is hij studiebegeleider. Na de middelbare school in Emmeloord trok Chris verder naar het noorden, naar Groningen, om sociale geografie en planologie te studeren, vooral omdat hij geografie interessant vond en Groningen hem een leuke stad leek. Hij is daarna gebleven en werkt inmiddels al heel wat jaren aan de Rijksuniversiteit Groningen, in verschillende functies.

Hoe bent u op de Rijksuniversiteit Groningen terechtgekomen?

Na mijn studie heb ik eerst aardrijkskundeles gegeven op een middelbare school. Vervolgens kreeg ik de kans om mijn leservaring te gebruiken op de Rijksuniversiteit Groningen. Een aantal jaar daarna werd ik gevraagd om aardrijkskundeleraren op te leiden.

Hoe is het om bij de Rijksuniversiteit Groningen te werken?

Ik vind het erg prettig om bij de Rijksuniversiteit Groningen te werken, vooral vanwege de enorme variatie in mijn werk. Als docent vormt de begeleiding van international veldwerk met studenten van de bacheloropleiding Human Geography and Planning een van de hoogtepunten van mijn werk. Als internationale begeleider krijg ik inzicht in de ins en outs van veel verschillende carrièremogelijkheden voor onze studenten. Als studiebegeleider voel ik me weer heel nuttig als ik studenten kan helpen bij hun vragen en problemen.

Hoe zou u uw werk omschrijven?

Mijn werk is dynamisch en uitdagend. Ik kan er mijn vaardigheden en kennis in gebruiken om studenten te onderwijzen en zelfstandiger te maken, en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van de organisatie.

Wat maakt uw werk bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen zo leuk en interessant?

Het mooie van geografie is dat het onderwijs buiten de standaard lesomgeving (‘de collegezaal’) plaatsvindt. Een van de leukste dingen aan de lerarenopleiding is om studenten (die leraar willen worden) op te zoeken op hun stageplaatsen en te zien hoe ze professioneel groeien en ervaring opdoen.

Wat vindt u van de Rijksuniversiteit Groningen als werkgever?

In deze moeilijke COVID-19-tijden heeft de Rijksuniversiteit Groningen laten zien dat ze een betrouwbare werkgever is met personeel waar je op kunt vertrouwen en dat er alles aan heeft gedaan om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

Hoe zou u de Rijksuniversiteit Groningen omschrijven aan een buitenstaander?

Groningen is een fantastische stad voor studenten en de Rijksuniversiteit Groningen is een universiteit waar goed onderwijs even belangrijk is als goed onderzoek. Terwijl er in het binnen- en buitenland alles aan wordt gedaan om het coronavirus te bestrijden, heeft de Rijksuniversiteit Groningen laten zien dat de gezondheid en het welzijn van haar medewerkers en studenten en hun familie, en dat van de stad, het allerbelangrijkste zijn. Het is een bewijs dat de Rijksuniversiteit uitdagingen niet uit de weg gaat, vooral in deze onvoorspelbare tijd.

Hoe is het om in Groningen te werken en te wonen?

Het feit dat ik na mijn studie in Groningen ben blijven wonen en zelfs weer ben teruggekeerd naar de Rijksuniversiteit Groningen zegt genoeg. Groningen is een aantrekkelijke stad met een lokale charme. Het is er uitzonderlijk goed wonen. Denk aan Forum Groningen en alles wat er op het "Suikerunieterrein" gebeurt.

Laatst gewijzigd:29 september 2020 16:42