Over ons Werken bij de RUG Daarom werk je bij de RUG

Prof. dr. mr. dr. B.C.A. (Brigit) Toebes

Brigit Toebes

Brigit Toebes is sinds 2012 hoogleraar Gezondheidsrecht in Internationaal Perspectief aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid, sinds 2019 voorzitter Gezondheidsrecht in Internationaal Perspectief op de afdeling Transboundary Legal Studies en ze was van 2013 tot 2018 Associate Professor en Rosalind Franklin Fellow op de (voormalige) afdeling International Recht. Ze heeft meer dan twintig jaar ervaring als juridisch wetenschapper, met name op het gebied van het promoten van internationale gezondheidswetgeving en mensenrechtenstandaards voor de bescherming van de gezondheid. Haar onderzoek richt zich op een beter begrip van de aard en de scope van internationale gezondheidswetgeving en de manier waarop dit vakgebied beter kan worden ingezet om internationale onrechtvaardigheden op het gebied van gezondheid aan te pakken.

Prof. Toebes houdt zich momenteel bezig met onderzoek naar de pandemie van niet-overdraagbare ziekten en het reguleren van gedragsgerelateerde risicofactoren (met name roken en ongezonde eetgewoonten), regelgeving rond vaccinatie en de rol van wetgeving in socio-economische ongelijkheid in gezondheid. Prof. Toebes is consultant voor een aantal gouvernementele en niet-gouvernementele organisaties, waaronder de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de VN-Speciaal Rapporteur inzake Recht op Gezondheid.

Waarom hebt u voor Rijksuniversiteit Groningen gekozen?

Negen jaar geleden ben ik begonnen als docent aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Er waren meerdere redenen waarom ik voor Groningen had gekozen (de baan van mijn man en de ideale omgeving om mijn kinderen groot te brengen), maar de Rosalind Franklin Fellowship was wel een van de belangrijkste.

Hoe is het om bij de Rijksuniversiteit Groningen te werken?

Ik heb de werkomgeving binnen de Rijksuniversiteit Groningen vanaf het begin als prettig ervaren. Ik hou van de nuchtere mentaliteit, zowel onder academici als onder het ondersteunend personeel. Het is er niet zo competitief als op sommige andere universiteiten. Binnen de Faculteit Rechtsgeleerdheid ligt de nadruk op onderwijs van topkwaliteit. Wat ik over het algemeen prettig vind in Groningen is de mentaliteit van ‘leven en laten leven’: je hebt niet het gevoel dat je voortdurend in de gaten wordt gehouden.

Hoe zou u uw werk omschrijven?

Ik ben sinds 2019 voorzitter Gezondheidsrecht in Internationaal Perspectief. Mijn expertise is de interface tussen gezondheidsrecht, internationaal recht en mensenrechtenwetgeving. Dankzij de Rosalind Franklin Fellowship heb ik in dit vakgebied mijn eigen onderzoekslijn kunnen opzetten. Dat betekent in feite dat ik gezondheidskwesties bekijk vanuit het oogpunt van wetgeving en mensenrechten: ik bestudeer de rol van wetgeving in zaken als het ontmoedigen van ongezond gedrag, het beheersen van besmettelijke ziekten en ongelijkheid in gezondheid.

Wat maakt uw werk bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid zo leuk en interessant?

Mijn werk bestaat uit een combinatie van onderwijs, onderzoek, leidinggeven en externe activiteiten. Met al die extra taken is het soms moeilijk om tijd vrij te maken voor onderzoek, maar er ontstaan ook interessante kruisbestuivingen: zo kan onderwijs een geweldige inspiratiebron vormen voor onderzoek.

Ik hou van de interactie met collega’s van verschillende nationaliteiten binnen onze afdeling (Transboundary Legal Studies) en ik vind het leuk om met studenten met verschillende culturele achtergronden te werken.

Vindt u Groningen een fijne stad om in te wonen en te werken?

Groningen is een hele leuke, prettige stad om in te wonen en te werken. Er is hier echt meer ruimte en rust dan in de Randstad. Ik zou Groningen zeker aanbevelen als een aantrekkelijke stad voor studenten. Er heerst een goede, relaxte sfeer.

Laatst gewijzigd:24 september 2020 13:39