Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid

Duurzaamheid bij de RUG

Duurzaamheid is een populair onderwerp maar wat houdt het eigenlijk in? De RUG hanteert de Brundtland-definitie voor duurzaamheid en heeft op basis hiervan drie pijlers geformuleerd: Planet, Performance en People.

"Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen." (Brundtland VN rapport, 1987)

De RUG heeft in de Roadmap 2015-2020 per pijler doelen gesteld om de universiteit te verduurzamen. Per juni 2021 is de nieuwe Roadmap Duurzaamheid 2021-2026 aangenomen.

De RUG zet zich als maatschappelijke verantwoorde instelling in voor meer duurzaamheid binnen onderwijs en onderzoek, maar ook op het gebied van bedrijfsvoering, renovatie- en nieuwbouwprojecten. De RUG staat op een 7e plaats in de UI GreenMetric 2020 wereldwijde ranking van duurzame universiteiten (912 deelnemers).

People

Deze pijler gaat over het welzijn van mensen. Veel voorkomende onderwerpen binnen deze pijler zijn gezondheid en veiligheid op de werkplek, het behouden van medewerkers, arbeidsrechten, mensenrechten, scholing, stagebeleid, arbeidsomstandigheden bij uitbestede of ingekochte activiteiten, de maatschappelijke betrokkenheid van de onderneming, discriminatie tegengaan en diversiteit op de werkvloer stimuleren.

Het opstellen en uitvoeren van People-beleid gebeurt bij de afdelingen Human Resources (HR) en de dienst Arbo, Milieu en Duurzaamheid (AMD).

Planet

Het welzijn van de natuur en de dieren staat centraal binnen deze pijler. Specifiek gaat het over wat voor effect de RUG heeft op het milieu en hoe we dit kunnen verminderen. Veel voorkomende onderwerpen zijn de gevolgen van producten, processen en diensten voor lucht, water, bodem en biodiversiteit, maar ook thema’s als Cradle to Cradle, CO2-compensatie, afval en hergebruik, duurzame mobiliteit, duurzame producten en diensten vallen onder de pijler Planet.

Het formuleren van Planet-beleid en de realisatie van Planet-ambities gebeurt vooral door het Facilitair Bedrijf (FB). De Green Office geeft hierbij duurzaamheidsadvies en werkt nauw samen aan projecten met verschillende afdelingen, waaronder het Facilitair Bedrijf.

Performance

Het integreren van duurzaamheid binnen het onderwijs staat centraal in deze pijler. Duurzaamheid beperkt zich niet tot één vak of discipline. De RUG moedigt medewerkers en studenten van alle faculteiten dan ook aan om aan de slag te gaan met de problemen en dilemma’s die met dit onderwerp samenhangen. Daarnaast behoort het informeren en bewustmaken van medewerkers en studenten door het organiseren van evenementen, symposia en lezingen bij Performance.

Informatie over duurzaamheid in onderzoek (en onderwijs) is ook te vinden bij Sustainable Society.

De activiteiten van de Green Office sluiten aan bij deze pijlers, om zo bij te dragen bij aan het behalen van de doelen. Hoe moeten wij werken aan een taak die zo complex is? Wij leggen de focus op projecten die aansluiten bij onze jaardoelen en projecten waarvan wij denken dat ze bijdragen aan duurzaamheid. Daarnaast sluiten we onze projecten aan bij de doelen die gesteld zijn door de RUG in de Roadmap 2015-2020.

Laatst gewijzigd:16 juni 2023 11:58