Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid

Roadmap Duurzaamheid

Als maatschappelijk verantwoorde instelling heeft de Rijkuniversiteit Groningen zich het doel gesteld om duurzame ontwikkeling in alle facetten van de universiteit te integreren. Dit houdt in dat duurzaamheid een onderdeel is van onderzoek & onderwijs, maar ook van de bedrijfsvoering van de universiteit. Daarbij hoopt de RUG te inspireren door een voorbeeld te stellen door duurzaamheid op een transparante manier te stimuleren en door medewerkers en studenten op een actieve manier te betrekken.

Ambities (roadmap 2015-2020)

Een gezonde en CO2-neutrale universiteit. De RUG wil een inspirerende, gezonde en duurzame omgeving bieden voor staf en studenten, om in te werken, leven en studeren. De weg naar een CO2-neutrale universiteit vergt een grote inzet op het gebied van energie consumptie en de productie van hetnieuwbare energiebronnen. Om deze ambitie te realiseren zijn de volgende sub-doelen opgesteld:

People: De RUG streeft naar een gezonde en dynamische omgeving

• Het promoten van duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
  • Inclusiviteit promoten.
  • Focus op de thema's vitaliteit en empowerment bij studenten en staf.
  • Lange termijn mobiliteit stimuleren.

Planet: De RUG streeft naar een CO2-neutrale universiteit

• Het verbeteren van energie efficiëntie.
  • Meer eigen energie produceren uit hernieuwbare energiebronnen.
  • Het waterverbruik omlaag brengen.
  • Het verminderen van restafval.
  • BREEAM standaard voor alle nieuwe bouwprojecten.
  • Ecologisch management van de universiteitsterreinen (met oog voor de gebruiker).

Performance: RUG bewust en verantwoordelijk in 2020, van winst naar waarde

• Duurzaamheid integreren in curricula en onderzoeksprojecten.
  • Streven naar 100% duurzame inkoop, met aandacht voor werkomstandigheden en mensenrechten.
  • Het verbeteren van communicatie richting studenten en staf over duurzaamheid, door het organiseren en promoten van events, symposia en colleges.

roadmap

Nieuwe Ambities

De Green Office is op dit moment in samenwerking met andere afdelingen en de Klankbordgroep bezig met het opstellen van nieuwe ambities voor de Roadmap 2021-2026.

Laatst gewijzigd:27 augustus 2021 15:36