Over ons Beleid en strategie Diversiteit en Inclusie Diversiteit en Inclusie voor jou

Kennisbronnen

Op deze pagina vind je een lijst van nuttige kennisbronnen met betrekking tot diversiteit en inclusie aan de RUG en daarbuiten.

Beurzen

Er staan een aantal D&I-gerelateerde beurzen open voor studenten. Deze zullen aan deze pagina worden toegevoegd zodra wij ervan op de hoogte zijn.

Code D&I

De Code D&I is een Nederlandse gedragscode voor inclusie en diversiteit, gebaseerd op de culturele sector.

Flowchart: D&I aan de RUG

Dit stroomschema geeft een overzicht van training, beleid, ondersteuning en connecties aan de RUG met betrekking tot diversiteit en inclusie.

KNAW: Sociale veiligheid in de Nederlandse wetenschap - van papier naar praktijk

De KNAW heeft dit position-paper opgesteld over sociale veiligheid in de Nederlandse academische wereld.

Pure: onderzoek over D&I bij de RUG

Deze link geeft een overzicht van al het onderzoek dat in Pure is gepubliceerd door RUG-wetenschappers dat betrekking heeft op diversiteit en inclusie.

Recruitment guide

De wervingsgids van de RUG bevat beginselen voor open, transparante en op verdienste gebaseerde werving en selectie.

Stijlgids Inclusief Taalgebruik

Deze stijlgids geeft uitleg, tips en trucs over inclusief taalgebruik aan de universiteit: van het klaslokaal en academisch schrijven tot HR en ondersteuningssystemen. Het behandelt genderbewust taalgebruik, taalgebruik rondidentiteit, taalgebruik rond vermogen en beperkingen, en achtergrond, nationaliteit, etniciteit en migratie. Ook 'valse vrienden' tussen Nederlands en Engels komen aan bod, evenals voornaamwoordgebruik in beide talen. Er wordt gewerkt aan een Nederlandstalige versie.

Laatst gewijzigd:14 maart 2024 11:24