Over ons Beleid en strategie Diversiteit en Inclusie Diversiteit en Inclusie bij de RUG

Diversiteit en Inclusie bij de RUG

De RUG streeft ernaar een universiteit te zijn waar studenten en medewerkers zich gerespecteerd en thuis voelen, ongeacht zichtbare en onzichtbare verschillen in achtergronden, ervaringen, perspectieven, kenmerken en identiteit. Gezamenlijk creëren wij een stimulerende studie- en werkomgeving die respect voor diversiteit in de breedste zin van het woord koestert. Een omgeving waar studenten en medewerkers zich verbonden voelen met de RUG-gemeenschap. We streven naar een cultuurverandering voor meer inclusie. Dit doen we door bewustwording te creëren van de meerwaarde van diversiteit.

Diversiteit

Wij hanteren een brede definitie van diversiteit, die niet alleen kenmerken omvat die doorgaans zichtbaar zijn (zoals huidskleur en fysiek voorkomen), maar ook kenmerken die minder zichtbaar of onzichtbaar zijn (zoals culturele achtergrond en nationaliteit, functionele diversiteit en gezondheidstoestand, bij de geboorte toegekend geslacht, genderidentiteit, seksuele geaardheid, sociaaleconomische achtergrond, opvattingen, geloofsovertuiging, neurodiversiteit, werkstijl, opleiding, leeftijd en ervaring, zorgtaken en taal). Al deze kenmerken kunnen onderling samenhangen in een complex samenspel, met aandacht voor intersectionaliteit.

Inclusie

Onder inclusie verstaan wij een veilige studie- en werkomgeving waarin elke medewerker of student zich thuis voelt en zich door een gelijkwaardige behandeling kan ontplooien. Een breed scala aan perspectieven wordt hierbij in aanmerking genomen en ingebracht.