About us Organization Rules and regulations Education

Date:27 August 2021
Author:Groningen Topsportstudiestad
Felicitatie van TeamNL op twitter

Baanwielrenster Caroline Groot heeft in Tokio brons gewonnen tijdens de Paralympics. Op haar favoriete onderdeel 500 meter tijdrit reed de studente Nederlands Recht in de C5-klasse een nieuw wereldrecord.

Met 35.599 zette Caroline een razendsnelle tijd neer wat in de C5-klasse dus meteen een nieuw wereldrecord betekende. Met nog twee rijdsters uit de C4-klasse na haar was Caroline op dat moment al zeker van een bronzen medaille. Dat bleek ook het hoogst haalbare want de Canadese favoriete Kate O'Brien was met 35.439 nipt sneller, waarna regerend Olympisch kampioene Kadeena Cox uit Groot-Brittanië met een nieuw wereldrecord in de C4-klasse, 34.821, daar weer onder dook.

Na Ymkje Clevering is Caroline de tweede (oud-)student van de RUG die deze zomer een medaille heeft gewonnen tijdens de Spelen. Dankzij haar fraaie prestatie verschijnt Caroline later dit jaar op de Olympische wand in het Sportcentrum van de ACLO op Zernike.

Een trotse Caroline met de bronzen medaille (Foto: Mathilde Dusol)