Over ons Organisatie Kwaliteitszorg Onderwijsbeleid Active Learning Classrooms Over het project

Over het project

In 2020 is het project Tijdelijke Extra Onderwijsruimtes (TEO) van start gegaan. Het project loopt tot en met december 2024.

Een belangrijk doel van dit project is het realiseren van onderwijsruimtes die geschikt zijn voor actief leren en activerend onderwijs (active learning). Die ruimtes moeten natuurlijk wel optimaal gebruikt kunnen worden. Een tweede doel is daarom om docenten van de faculteiten te ondersteunen bij het in praktijk brengen van active learning. Dit betekent dat we vanuit het project docenten adviseren en helpen bij het (her)ontwerp van hun onderwijs.

Het project heeft ook een onderzoekscomponent, uitgevoerd door onderzoekers van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.

Inmiddels is er geen sprake meer van “tijdelijke” onderwijsruimtes, zoals de naam van het project doet vermoeden. Active Learning Classrooms (ALC) zijn èn blijven een belangrijke en zeer praktische invulling van de onderwijsvisie van onze universiteit.

TEO, ZEO

We hanteren de afkorting TEO voor het totaalproject. Inmiddels zijn er verschillende deelprojecten. Voor de onderwijsruimtes op de Zernikecampus hanteren we de afkorting ZEO: Zernike Extra Onderwijsruimtes. Drie faculteiten zijn hierbij betrokken: de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen (FRW), Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) en de Faculty of Science & Engineering (FSE). Er zijn nu verschillende Active Learning Classrooms gerealiseerd op de Zernikecampus, en er zullen er meer volgen. De ZEO stuurgroep bestaat uit dr. Arjan van den Assem, prof. dr. Manda Broekhuis, dr. ir. Gerco Onderwater, prof. dr. Jan Riezebos, dr. Peter Smid en prof. dr. Rob Timmermans.

De binnenstad kent op dit moment 4 Active Learning Classrooms in het Harmonie complex en het Heymans gebouw. Er wordt gewerkt aan extra onderwijsruimtes in de binnenstad, bijvoorbeeld in het Academie gebouw.

Laatst gewijzigd:06 september 2023 16:23