Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Medezeggenschap Universiteitsraad De Personeelsfractie

Sociale veiligheid

• Iedereen op de RUG, medewerkers en studenten, heeft het recht op een fysiek en sociaal veilige werkomgeving.
    De RUG draagt hier een zware verantwoordelijkheid voor en is kaderzettend in hoe we met elkaar omgaan. De RUG zorgt voor adequate protocollen voor een fysiek en sociaal veilige werkomgeving, inclusief protocollen voor een goede behandeling van incidenten.
  • De RUG heeft een visie op leiderschap en hoe dat ingevuld wordt zowel binnen het WP, als bij het OBP.
    De RUG biedt kwalitatief hoogwaardige leiderschapstrainingen aan die door iedereen met leiderschapsverantwoordelijkheid gevolgd kunnen worden. Adequate leiderschapstrainingen kunnen verplicht worden gesteld als leidinggevenden niet goed functioneren. Leidinggevenden krijgen voldoende tijd om goed leiding te kunnen geven aan hun afdeling. De rol van HR als adviseur van de medewerker en van de leidinggevende wordt duidelijker afgebakend.
  • Differentiatie tussen de functie hoogleraar en de titel professor. De titel professor moet toegankelijker worden voor alle WP.
    Zie De Jonge Alkademie en de hoogleraar moet een functie worden die verwijst naar een hoogleraar met een eigen leerstoel en grote leiderschapsverantwoordelijkheid, met bijpassende omschrijving van diens taken.
Laatst gewijzigd:16 april 2024 12:00