Over ons Actueel Voor de pers

Roest, prof. dr. Diederik

Diederik Roest (foto: Milette Raats)

Dr. Diederik Roest (1977) is adjunct-hoogleraar Snaarkosmologie. Hij is geïnteresseerd in de wiskundige eigenschappen van de snaartheorie, maar trekt graag een lijn van abstracte theorie naar concreet experiment. Zo onderzoekt hij hoe aanwijzingen voor het bestaan van de snaartheorie aangetoond zouden kunnen worden door waarnemingen op de allergrootste afstandsschalen, zoals kosmische achtergrondstraling. Roest hoopt dat de nieuwe meetresultaten van de Planck-satelliet aanwijzingen zullen bevatten of de snaartheorie inderdaad een rol speelt in de natuur. Vanuit een passie om ook complexe wetenschap over te dragen wil Roest bijdragen aan het vertrouwen in de wetenschap.

In maart 2014 is Roest geïnstalleerd als lid van de Jonge Akademie , een platform van jonge topwetenschappers, met activiteiten op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid en wetenschap en samenleving. De Jonge Akademie kiest jaarlijks tien talentvolle onderzoekers om haar gelederen te versterken. N aast bewezen wetenschappelijke kwaliteit beschikken leden over een brede belangstelling voor wetenschapsbeoefening en wetenschapscommunicatie.

Roest is een van de wetenschappers die het initiatief namen tot en meewerken aan de online cursus over wetenschap voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool die de RUG heeft ontwikkeld.

Meer video's

Eerder in het nieuws

Contact en meer informatie

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:22 april 2024 09:24