Over ons Actueel Nieuws

Vier eredoctoraten uitgereikt door de RUG

27 mei 2024

De RUG heeft op vrijdag 24 mei vier eredoctoraten uitgereikt aan dr. Kate Crawford, dr. Tedros Ghebreyesus, ir. Gerrit Hiemstra en prof. dr. Mariana Mazzucato. De uitreiking vond plaats in de aula van het Academiegebouw en was onderdeel van de lustrumviering van de universiteit.

Rector magnificus Jacquelien Scherpen opende de uitreiking, nadat de eredoctoren en hoogleraren in toga de Aula binnen waren gekomen. De eredoctoren werden hierna elk toegesproken in de vorm van een laudatio door decanen van de faculteiten Letteren, Medische Wetenschappen, Science and Engineering en Economie en Bedrijfskunde. Na elke laudatio volgde een officieel moment waarin het eredoctoraat in de vorm van een bul en kappa (mantel) werd uitgereikt. Een koor van studentenmuziekvereniging Bragi verzorgde enkele muzikale intermezzo’s.

Vanwege onvoorziene omstandigheden konden eredoctoren Tedros Ghebreyesus en Mariana Mazzucato niet bij de uitreiking aanwezig zijn. Zij namen deel via een live-verbinding.

Genodigden

Onder de genodigden waren vrienden en familie van de eredoctoren, hoogleraren van de RUG, het College van Bestuur, de burgemeester van Groningen, de gedeputeerde van de provincie en medewerkers en studenten.

Meer informatie

Lees in dit nieuwsartikel meer over de ontvangers en waarom zij een eredoctoraat kregen. Meer weten over het lustrum? Bekijk de fotocollage.

Foto’s

Bekijk hier enkele foto’s van fotograaf Gerhard Taatgen, gemaakt tijdens de ceremonie:

Laatst gewijzigd:31 mei 2024 08:13