Oefenen met VR-kleuterklas wint Nederlandse Onderwijspremie 2024

Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen. De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Het project, een samenwerking van onder andere Jolien Mouw, universitair docent Onderwijswetenschappen, en het Centrum voor Informatie Technologie (CIT) van de RUG, ontvangt een bedrag van €1,2 miljoen.
De Nederlandse Onderwijspremie wordt jaarlijks door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek toegekend aan bijzondere onderwijsinitiatieven. De premie wordt uitgereikt aan onderwijsteams ter waardering van, en als impuls voor, onderwijsvernieuwing en –verbetering.
Oefenen op een VR-klas
Het bewaren van de orde in de kleuterklas vraagt om heel specifieke vaardigheden. Maar hoe ontwikkel je die? Binnen ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ kunnen pabostudenten en studenten van de academische opleiding leraar basisonderwijs (‘academische pabo’) aan de RUG met behulp van virtual reality oefenen in een gesimuleerde omgeving. Met een VR-bril en een VR-klaslokaal gevuld met kleuter-avatars kunnen ze oefenen met constructieve strategieën om ordeverstoringen aan te pakken. Er kunnen verschillende scenario’s worden ingezet, zoals een luide, langsrijdende brandweerwagen of kinderen die onder tafels kruipen. Aan de student de taak om de geleerde theorie in de (virtuele) praktijk te brengen.
Met plezier voor de klas
De VR-omgeving geeft de studenten de kans om met verschillende scenario’s en strategieën te oefenen in een realistische omgeving. ‘Vanaf het moment dat je die bril opzet sta je eigenlijk in de schoenen van de leerkracht. Je staat al meteen voor de groep,’ vertelt een student in een video over het project. ‘Het is vooral heel leuk en een goede manier om veel te oefenen.’ Marjon Fokkens-Bruinsma, Universitair Hoofddocent Hoger Onderwijs, vervolgt: ‘Het allerbelangrijkste van onze onderwijsinnovatie is dat studenten op een veilige manier beter leren omgaan met kleuters. Dat ze complexe strategieën krijgen aangeleerd en daarmee ook met meer plezier voor de klas staan.’
Nauwe samenwerking
De virtuele leeromgeving werd in nauwe samenwerking met Jolien Mouw ontwikkeld door het team Visualisatie van het CIT van de RUG. Op dit moment wordt de tool ingezet bij de academische opleiding leraar basisonderwijs aan de RUG, maar ook de Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool Saxion, en Thomas More Hogeschool zijn betrokken bij de toepassing en verdere ontwikkeling van de VR-kleuterklas.
Meer lezen
Laatst gewijzigd: | 08 mei 2025 11:37 |
Meer nieuws
-
17 juni 2025
Het brein als blokkentoren
Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...
-
16 juni 2025
Wetenschap Werkt | Druk & Dwars
Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...
-
11 juni 2025
Liekuut | Topsport is een verbinder én een waardevolle proeftuin
Is topsport alleen leuk voor de mensen die het doen? Er gaat geld en aandacht naartoe, er zijn speciale regelingen voor studenten die topsport doen, kranten staan bol van het sportnieuws, maar wat levert het ons, als maatschappij, op?