NWO Impact Explorer voor Suzanne Manizza-Roszak voor impactvol postkoloniaal literatuuronderzoek

Suzanne Manizza-Roszak, Universitair Docent Engels aan de Faculteit Letteren heeft een NWO Impact Explorer subsidie ontvangen voor haar postkoloniale literatuuronderzoek en het project om de resultaten te vertalen naar maatschappelijke impact. Het Impact Explorer-programma ondersteunt het onderzoeken van de maatschappelijke waarde van een onverwachte wetenschappelijke ontdekking of inzicht.
Maatschappelijke impact
De doorwerking van de koloniale geschiedenis van Nederland komt duidelijk naar voren in huidige culturele gesprekken. Deze kwesties moeten worden aangekaart op een manier die de “kracht en veerkracht” van subalterne gemeenschappen en stemmen benadrukt en waardeert (Mosis en Ogbebor Mosis 12). In samenwerking met het Allard Pierson Muesuam heeft dit Impact Explorer-project tot doel postkoloniaal literatuuronderzoek te vertalen naar maatschappelijke impact via een programma van activiteiten die de bijdragen van Guyanese, Surinaamse en Nederlands-Surinaamse diasporaschrijvers aan onze kennis van dit verleden benadrukken. Een tentoonstelling, gemeenschapsevenementen en een educatieve toolkit zullen de geplande initiatieven voor kennisoverdracht van het project vormen.
Laatst gewijzigd: | 22 mei 2024 16:33 |
Meer nieuws
-
17 juli 2025
Veni-beurzen voor elf RUG-onderzoekers
Aan elf onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend: Quentin Changeat, Wen Wu, Femke Cnossen, Stacey Copeland, Bart Danon, Gesa Kübek, Hannah Laurens, Adi Stoykova, Frank Tsiwah,...
-
14 juli 2025
Hoe de ooit droge Middellandse Zee met water werd gevuld
Met behulp van hoge-resolutie landschapsevolutiemodellen toonden onderzoekers aan dat de Middellandse Zee zich al lang vóór de doorbraak van de Atlantische Oceaan begon te vullen.
-
14 juli 2025
Grunnegs en Drèents krijgen vaste plek in de klas met MOI
Vanaf schooljaar 2025-2026 start het onderwijsprogramma MOI: Meertalig Onderwijs in Grunnen en Drenthe, dat streektaal een vaste plek geeft in het basisonderwijs. MOI brengt het Grunnegs en Drèents spelenderwijs de klas in, als structureel onderdeel...