Over ons Actueel Nieuws

Videocollege Jan Willem Bolderdijk: kun je in je eentje de wereld redden?

17 maart 2022

We weten het allemaal: we zouden ons wat groener moeten gedragen. Maar heeft het wel zin als jij in je eentje die biefstuk laat staan en stopt met vliegen? Jan Willem Bolderdijk vertelt in dit videocollege van de Universiteit van Nederland dat je jouw invloed absoluut niet moet onderschatten.

Jan Willem Bolderdijk

Jan Willem Bolderdijk, hoofddocent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, houdt zich bezig met klimaatverandering, overconsumptie en uitputting van natuurlijke bronnen. In zijn onderzoek bekijkt hij de psychische barrières die voorkomen dat groene bedoelingen in groene daden worden omgezet. We weten wat ons te doen staat (bijv. de koolstofuitstoot drastisch beperken), we beschikken over de middelen (bijv. energieneutrale technologie, vergaand consumentenbeleid) en toch blijft verandering moeilijk. Jan Willem Bolderdijk is voornamelijk geïnteresseerd in de rol van sociale interactie en de neiging van mensen om elkaars gedrag te kopiëren. Om verandering teweeg te brengen, is het belangrijk om groen gedrag normaler te maken.

Universiteit van Nederland

Bij de Universiteit van Nederland delen inspirerende wetenschappers via korte colleges interessante en nieuwe inzichten uit hun vakgebied. In verschillende formats brengen zij voor een jong en breed publiek wetenschap tot leven door wekelijks een prikkelende vraag te beantwoorden. Van donkere materie tot verliefdheid bij dieren: alles komt voorbij.

Laatst gewijzigd:17 maart 2022 16:12