Over ons Actueel Nieuws

Eerste leerstoel Chinees voor Oliver Moore bij Rijksuniversiteit Groningen

01 september 2016
Oliver Moore

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft de Britse sinoloog Oliver Moore per 1 september 2016 benoemd op de leerstoel Chinese taal en cultuur bij de Faculteit der Letteren. Daarmee is de RUG de tweede universiteit in Nederland die Chinees gaat aanbieden.

Oliver Moore zal zich inzetten voor het ontwikkelen van een bacheloropleiding Chinees en een trainingsprogramma Chinees voor docenten. Verder draagt de leerstoel bij aan de ontwikkeling van het Groninger Confucius Instituut (GCI).

Logische stap

Het is voor het eerst dat de RUG een leerstoel Chinees instelt. De aanvraag werd ingediend door het Centre for East Asia Studies Groningen (CEASG) en het GCI. ‘Het is een logische stap voor de RUG, want Oost-Azië en China worden steeds belangrijker voor het hoger onderwijs en het bedrijfsleven’, zegt prof. dr. mr. Tjalling Halbertsma, directeur van het CEASG. ‘De RUG heeft bovendien al veel ervaring in China, bijvoorbeeld met het Dutch Studies Centre aan Fudan, Shanghai, en het Tsinghua-Groningen Research Center, Beijing. Daarnaast is er de ontwikkeling van de branch campus in Yantai.’ De leerstoel wordt mede gefinancierd door Hanban, de hoofdvestiging van het Confucius Instituut in Beijing.

Oliver Moore

Oliver Moore is Sinoloog (SOAS en Cambridge) en werkzaam geweest aan de Universiteit Leiden, de Universiteit Kyoto, het Museum Volkenkunde in Leiden en het British Museum in Londen. Oliver Moore verricht onder meer onderzoek naar sociale geschiedenis, visuele kunst en materiele cultuur van China. Zijn eerste boek is een studie van de eerst staatstentamens van China: Rituals of Recruitment in Tang China (2004). Later dit jaar verschijnt zijn Photography’s Chinese Metaphors: A History of the First Century of Photography in China. Moore: Er is veel veranderd sinds 1982, toen ik voor het eerst Chinees ging studeren aan Fudan in Shanghai. Dat is nu een van de partners van de RUG in een groeiend netwerk in Oost-Azië. Maar ik heb er sindsdien nooit aan getwijfeld dat je China absoluut moet bezoeken en daar moet spreken met wie maar wil om inzicht te krijgen in de Chinese taal en cultuur. Daarom verheug ik me er zeer op me te verbinden aan een universiteit die zich zo energiek uitbreidt in China.

Meer informatie

Contact: Tjalling Halbertsma, Directeur Center for East Asian Studies Groningen. Telefoon 050-3635806, email t.h.f.halbertsma rug.nl.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:10