The meaning Is the message
Promotie: | dr. A. Wah |
Wanneer: | 20 november 2014 |
Aanvang: | 11:00 |
Promotor: | prof. dr. B.P. (Barend) van Heusden |
Copromotor: | J. (Julian) Hanich, Prof |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Letteren |
Onderzoek naar effecten van mediatechnologieën op cognitieve processen
Beïnvloeden nieuwe media onze cognitie, en meer in het bijzonder het proces van (ver)beeldend bewustzijn dat ten grondslag ligt aan de artistieke ervaring? Alejandra Wah biedt in haar proefschrift een historisch overzicht van de denkbeelden hieromtrent en laat zien dat vooraanstaande geleerden op het gebied van mediaonderzoek ofwel een uiterst utopisch ofwel een extreem distopisch standpunt innemen over de effecten van mediatechnologieën op aangeboren cognitieve processen. Maar zijn zulke opvattingen wel houdbaar vanuit een hedendaags cognitiewetenschappelijk gezichtspunt? Voortbouwend op het werk van onder meer Antonio Damasio en Merlin Donald, worden deze door Wah in haar proefschrift kritisch besproken en in het bestek van case studies over film en digitale media nader bestudeerd.
Alejandra Wah deed haar promotieonderzoek, gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds, bij het Research Institute for the Study of Culture van de Faculteit der Letteren.