Innovative sustainable urban logistics: optimizing networks and operations for the future of last-mile delivery
Promotie: | P. (Pinar) Ozyavas |
Wanneer: | 12 mei 2025 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotors: | E. (Evrim) Ursavas, Prof, prof. dr. R.H. Teunter |
Copromotor: | dr. ir. P. (Paul) Buijs |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |

Innovatieve duurzame stedelijke logistiek: netwerken en activiteiten optimaliseren voor de toekomst van last-mile delivery
Bezorging over de laatste kilometer staat voor groeiende uitdagingen door de toenemende vraag naar e-commerce, stedelijke congestie en duurzaamheidsdoelstellingen. Pinar Ozyavas onderzoekt in haar proefschrift optimalisatiemodellen om de efficiëntie te verbeteren, met een evenwicht tussen operationele, milieugerelateerde en regelgevende factoren.
Hoofdstuk 2 behandelt de uitdaging van flexibele werkregelingen voor koeriers, die leiden tot variaties in beschikbaarheid en operationele inefficiënties. Om dit aan te pakken, wordt een variant van het ophaal- en bezorgprobleem ontwikkeld, waarbij de planning van koeriersdiensten wordt geïntegreerd met de routering van leveringen. De resultaten tonen aan dat het optimaliseren van diensttoewijzingen en het bundelen van leveringen de efficiëntie verbetert en operationele kosten verlaagt.
Hoofdstuk 3 richt zich op pakketkluissystemen met een dubbele rol: als afhaalpunten voor klanten en als overslagpunten voor bezorgdiensten om reisafstanden en emissies te verminderen. Het probleem wordt geformuleerd als een variant van het locatie-routeringsprobleem om optimale locaties en capaciteiten van pakketkluizen, evenals bezorgroutes, te bepalen. Bevindingen uit een praktijkgeval tonen aan dat strategisch geplaatste pakketkluizen de duurzaamheid bevorderen, maar dat er een balans nodig is tussen kosten en dekking.
Hoofdstuk 4 onderzoekt gedeelde mobiliteitsplatforms als oplossing voor emissievrije stadslogistiek. Er wordt een optimalisatiemodel ontwikkeld om de vlootomvang en prijsstrategieën voor het platform te bepalen. De resultaten geven aan dat het uitbreiden van de gebruikersbasis de winstgevendheid verbetert, terwijl betaalbaarheid en toegankelijkheid behouden blijven. De strategie van het platform evolueert met de schaal: bij kleinere schalen wordt vertrouwd op vlootuitbreiding en prijsaanpassingen, terwijl op grotere schaal winstgevendheid behouden blijft met minder wijzigingen.