Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. A.G.T. Terwisscha van Scheltinga
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Preclinical evaluation and molecular imaging of HER family dynamics
to guide cancer therapy

Evaluatie van HER-eiwitten in tumoren voor het verbeteren van kankertherapie

Combinatietherapieën die gebruik maken van medicatie die aangrijpen op de HER-signaaltransductieroute en immuun-checkpoints, zouden effectief kunnen zijn tegen tumoren. Dat toont Arjan Kol aan in zijn proefschrift.

Moleculair gerichte therapie is samen met immunotherapie een relatief nieuwe behandelmethode tegen kanker. Bij moleculair gerichte therapie worden moleculen op tumorcellen beïnvloed die belangrijk zijn voor tumorgroei en overleving van de tumorcel. Eén van de bekendste moleculaire doelwitten is de human epidermal growth factor receptorfamilie (HER). Diverse molecuulgerichte medicijnen tegen kanker richten zich dan ook op deze familie van receptoren. Bij immuuntherapie wordt de immuunreactie van het lichaam aangezet tot het doden van de tumorcellen.

Om moleculair gerichte therapie tegen de HER-familie beter te optimaliseren, is het nodig goed te begrijpen hoe eiwitten in het celmembraan precies veranderen in reactie op deze medicijnen. Kol onderzocht daarom voornamelijk de reactie van HER-eiwitten op medicijnen, maar ook de dynamiek van het plasmamembraaneiwit PD-L1, dat als immuun-checkpoint fungeert en betrokken is bij tumorgroei. Ook heeft hij enkele HER-familie gerichte antilichamen voorzien van een radioactief label die het mogelijk kunnen maken om de medicijnopname in de tumor en de verdeling van het medicijn over het orgaan te bestuderen met behulp van een PET-scan. Hiermee zouden ook de HER-eiwitten in beeld gebracht kunnen worden.

CV Arjan Kol

Klaas Jan-Derk (Arjan) Kol (1988) studeerde Biomedical Sciences aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek voerde hij uit bij de afdeling Medische Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek past binnen Onderzoeksprogramma GUTS (Guided Treatment in Optimal Selected Cancer Patients) van het onderzoeksinstituut Cancer Research Center Groningen. Kol is nu werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: Preclinical evaluation and molecular imaging of HER family dynamics to guide cancer therapy.