Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Creative industries and regional economic development in Indonesia

Meanings, patterns and impacts
Promotie:Dhr. F.Z. Fahmi
Wanneer:24 november 2016
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. J. (Jouke) van Dijk
Copromotor:prof. dr. S. (Sierdjan) Koster
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Creative industries and regional economic development in
Indonesia

Creatieve industrie als aanjager van regionale economische ontwikkeling in Indonesië

Fikri Fahmi onderzocht of het stimuleren  van creatieve industrie kan helpen om regionale economische ontwikkeling aan te jagen. Hij bestudeerde dit voor opkomende economieën in het algemeen, en voor Indonesië in het bijzonder. In gevestigde economieën is het bevorderen van de creatieve economie, activiteiten waarbij geld verdiend wordt met ideeën, een wijdverbreide en geteste beleidsstrategie om regionaal-economische groei te stimuleren. Tegenwoordig wordt deze strategie ook in opkomende economieën toegepast. Het is echter onduidelijk of dit idee op dezelfde wijze kan werken en dezelfde resultaten kan leveren als in ontwikkelde economieën.

In Indonesië wordt beleid aangaande de creatieve industrie sterk beïnvloed door de prominente aanwezigheid van traditionele bedrijvigheid. Hoewel creatieve processen bij deze bedrijvigheid betrokken zijn, veranderen de producten door de tijd slechts weinig, aangezien cultureel erfgoed het verkoopargument is. Dit is tegenstrijdig met het conceptuele idee van de creatieve industrie, dat innovatie en nieuwe kennis benadrukt. ‘Echte’ creatieve industrie is nog zeldzaam in Indonesië. Concentraties van deze industrie zijn vooral in de progressieve grote steden zoals Java en Bali te vinden. Desalniettemin is de creatieve industrie nog geen leidende sector in deze plaatsen, maar eerder een indicator dan een aanjager van regionaal-economische ontwikkeling. Gezien de relatief snelle groei zou de bijdrage van de creatieve industrie aan de lokale economie derhalve nog sterk kunnen groeien. Het bevorderen van de creatieve industrie is dus een haalbare strategie voor regionale ontwikkeling in Indonesië, en mogelijk in andere ontwikkelingslanden. Erkenning van de verschillende verschijningsvormen van de creatieve industrie is echter van cruciaal belang in het stellen van realistische beleidsdoelen die passen aan de lokale context.

Fikri Fahmi voerde zijn onderzoek uit bij het Urban and Regional Studies Institute (URSI) van de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Zijn onderzoek werd gefinancierd met een bijdrage uit het Ubbo Emmiusfonds.