Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
UAV-borne radioelement mapping

Hogere gewasopbrengst dankzij radioactiviteit in de bodem

Radioactieve bodems klinkt als iets wat alleen te vinden is rondom ontplofte kerncentrales en plekken waar kernraketten getest worden. Toch is het zo dat iedere bodem op deze aarde radioactief is. De meeste bodems bevatten weliswaar maar een heel klein beetje radioactiviteit. De Groningse kleibodems, de veengebieden en zelfs de eigen achtertuin bevatten een heel klein beetje radioactief kalium, uranium en thorium. Hoeveelheid van en verhouding tussen deze radioactieve stoffen zegt iets over het type bodem en kan gebruikt worden om andere bodemeigenschappen af te leiden. Zo kan de vruchtbaarheid bepaald worden, maar kan ook de verdeling van mineralen en het vocht in de bodem bepaald worden. Dit kan gebruikt worden om de gewasopbrengst te maximaliseren omdat de boer nu weet waar (extra) beregend moet worden en hoe de mest het best over zijn veld verspreid kan worden.

Deze techniek om radioactiviteit in de bodem te meten is niet alleen van toepassing voor de landbouw: het kan ook gebruikt worden om natuurgebieden in hun oude staat te herstellen, om de samenstelling van dijken te bepalen en het kan zelfs grondvervuiling rondom industriële locaties in kaart brengen.

Tot voor kort werden dit soort metingen met grote en zware detectoren vanaf de grond gedaan. Van der Veeke heeft in zijn promotieonderzoek een methode ontwikkeld om deze meting met een drone vanuit de lucht te doen. Hierdoor hoeft het meetgebied niet meer verstoord te worden en is het nu mogelijk om deze techniek in te zetten in gebieden die vanaf de grond niet toegankelijk zijn.

CV Steven van der Veeke

Steven van der Veeke (1992) studeerde Technische Natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en is werkzaam bij Medusa Radiometrics. Hij combineerde zijn baan met zijn promotieonderzoek, dat plaatsvond bij het Cancer Research Center Groningen van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. Na zijn promotie zal hij zijn werk bij Medusa Radiometrics vervolgen: met de ervaring van het promotieonderzoek zet Van der Veeke zich in om het wijdverbreide en correcte gebruik van gammastraalspectrometers in een breed spectrum van onderzoeksgebieden en toepassingen te bevorderen. De titel van zijn proefschrift luidt: UAV-borne radioelement mapping. Towards a guideline and verification methods for geophysical field measurements.