Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. M. Trzpis-Bremer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Enteric physiology, neuropathology, and bowel function following
colorectal resections in adults and children

Enterische fysiologie, neuropathologie en darmfunctie na colorectale resecties bij volwassenen en kinderen

Het chirurgisch verwijderen van een deel van het colon of rectum kan ervoor zorgen dat het zenuwstelsel in het maagdarmkanaal wordt onderbroken. Colorectale chirurgie kan op verschillende leeftijden worden uitgevoerd, bijvoorbeeld bij jonge kinderen met een aangeboren darmafwijking of bij volwassenen met een colorectaal carcinoom. In dit proefschrift onderzocht Verkuijl de functionele uitkomsten van colorectale chirurgie bij volwassenen en kinderen, gecombineerd met studies over de fysiologische functie en zenuwinnervatie van de darm.

In het eerste deel van haar proefschrift presenteert ze fundamentele studies over anorectale fysiologie, waaronder een nieuw ontdekte terugkoppeling tussen het anale kanaal en het rectum (de anorectale defecatie reflex), die een rol lijkt te spelen tijdens defecatie. In het tweede deel bespreekt ze de aanwezigheid van darmproblemen in de algemene populatie. Daarnaast toont ze hoe darmfunctie kan worden gemeten van baby- tot aan kinderleeftijd door de nieuw ontwikkelde ‘Early Pediatric Defecation and Fecal Continence’ vragenlijst. In het derde deel heeft ze de functionele uitkomsten op lange termijn onderzocht na oncologische colorectale chirurgie bij volwassenen. Verkuijl concludeert dat darmproblemen tot jaren na operaties voor een colorectaal carcinoom voorkomen, maar dat de meeste patiënten daarvoor niet adequaat worden behandeld. In het vierde deel heeft Verkuijl de functionele uitkomsten op de lange termijn geëvalueerd na colorectale chirurgie in verband met de ziekte van Hirschsprung bij kinderen. Verrassend genoeg vond ze dat op de lange termijn patiënten met een lang aganglionair segment niet meer last hebben van fecale incontinentie vergeleken met patiënten waarbij de aganglionose beperkt is tot het rectosigmoid.

In het vijfde deel concludeert Verkuijl dat ook het resterende, ganglionaire colon van patiënten met de ziekte van Hirschsprung afwijkingen in de zenuwinnervatie bevat, bijvoorbeeld een relatief overschot aan stikstofoxide-producerende neuronen en grotere neuronen, wat correleert met ernstige, postoperatieve obstipatie.

CV Sanne Verkuijl

Sanne Verkuijl (1994) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2016 werd ze aangenomen voor een MD/PhD-traject, waardoor ze haar master Geneeskunde kon combineren met een promotietraject. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Kinderchirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen.  Op dit moment is Verkuijl werkzaam als arts-assistent bij de afdeling Chirurgie in het Isala Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: Enteric physiology, neuropathology, and bowel function following colorectal resections in adults and children.