Over ons Actueel Evenementen Promoties

Adolescents with mental health problems in school: towards better help-seeking and support

Promotie:dr. L. (Lindy) Beukema
Wanneer:10 mei 2023
Aanvang:14:30
Promotors:dr. A.F. (Andrea) de Winter, prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
Copromotor:dr. J. Hofstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Adolescents with mental health problems in school: towards better
help-seeking and support

Je mentale gezondheid als puber kan belangrijke gevolgen hebben voor je functioneren op school.  Jongeren met mentale gezondheidsproblemen hebben bijvoorbeeld een hogere kans op schooluitval. Om uitval te voorkomen is het belangrijk dat jongeren met mentale gezondheidsproblemen op tijd hulp zoeken én dat ze ondersteuning krijgen, op school of daarbuiten (bijv. via psychosociale hulpverlening). Het vragen om en accepteren van hulp is voor jongeren echter regelmatig een probleem. Beter inzicht in hulpzoekgedrag is belangrijk, omdat mentale gezondheid tijdens de pubertijd invloed heeft op de mentale gezondheid als volwassene. We hebben daarom in dit proefschrift gekeken naar het hulpzoekgedrag van jongeren, naar het gebruik van begeleiding op school door jongeren en naar de factoren die hier mogelijk invloed op hebben. Ook is de haalbaarheid van de Begeleid Leren methodiek onderzocht, een begeleidingsmethodiek om jongeren met mentale gezondheidsproblemen met succes en tevredenheid op school te houden. Tot slot keken we ook naar behandeluitkomsten van psychosociale hulpverlening voor jongeren en de invloed van gezondheidsvaardigheden. Over het algemeen kunnen we stellen dat preventie en ondersteuning op het gebied van mentale gezondheid van jongeren onmisbaar zijn en dat er veel mogelijkheden zijn om dit in de schoolomgeving tot uitvoering te brengen.   Hierbij is het belangrijk dat niet alleen de kennis en vaardigheden van jongeren meer gestimuleerd worden, bijvoorbeeld om hulp te zoeken en te praten over mentale gezondheid, maar dat er ook een ‘mentaal’ gezonde schoolomgeving gecreëerd wordt. Hiervoor is een school-brede aanpak nodig, waarbij zowel de schoolleiding, onderwijsprofessionals als jongeren betrokken zijn.