Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. C.C.P.M. Verheyen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Optimizing learning environments and resident well-being in
postgraduate medical education

Modernisering in medische opleidingen en het effect op mentale welzijn van aios

Voor een goede patiëntenzorg is het ook belangrijk dat de dokters goed opgeleid en mentaal fit zijn. Om hiervoor te zorgen is de medische vervolgopleiding de afgelopen jaren flink gemoderniseerd en competentiegericht geworden. In dit proefschrift onderzocht Van Vendeloo deze modernisering, bracht hij in kaart wat de impact van het moderniseringsproces was op de leeromgeving en bekeek hij welke rol van de leeromgeving speelt in het bepalen van het mentale welzijn van de aios.

Van Vendeloo vond onder andere dat de aios de kernelementen van het competentiegerichte opleiden, zoals expliciete toetsing, verbeterde supervisie en het opbouwen van een portfolio, wel konden waarderen. Daarnaast bleek de leeromgeving een sleutelrol te spelen in het bepalen van het mentale welzijn van aios. Bij een gunstige leeromgeving verkleinde de kans op een burn-out en stimuleerde hun bevlogenheid. De kenmerken van zo’n gunstige leeromgeving zijn onder andere voldoende kansen om te leren, autonomie, ontvangen van constructieve feedback en een cultuur van groei. Volgens Van Vendeloo zou het goed zijn als opleiders bewust zijn van hun cruciale rol in dit proces, en moeten ze hier rekening houden bij verdere modernisering.

Curriculum Vitae

Stefan van Vendeloo (1984) studeerde Geneeskunde aan de Rijkusniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het SHARE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als orthopedisch chirurg bij het Saxenbugh Medisch Centrum. De titel van zijn proefschrift luidt: “Optimizing learning environments and resident well-being in postgraduate medical education.”