Over ons Actueel Evenementen Promoties

An orchestra in need of a conductor

challenges and opportunities in multi-infusion therapy
Promotie:Dhr. F. (Frank) Doesburg
Wanneer:19 mei 2021
Aanvang:16:15
Promotors:M.W.N. Nijsten, prof. dr. D.J. (Daan) Touw
Copromotor:dr. W. (Wouter) Bult
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
An orchestra in need of a conductor

Uitdagingen en kansen bij multi-infusietherapie

Intraveneuze medicatietoediening (IV therapie) is één van de meest voorkomende medische behandelmethoden. In ziekenhuizen wordt IV therapie meestal toegepast door met een infuuspomp een spuit of infuuszak met opgeloste medicatie rechtstreeks in de bloedstroom van de patiënt toe te dienen. Ondanks dat IV therapie veel wordt toegepast, zijn er diverse risico’s aan verbonden vanwege de kans op fouten en complicaties in alle stadia van de uitvoering. Op de intensive care (IC) wordt vaak gebruikgemaakt van meerdere infusen tegelijkertijd, ook wel multi-infusie genoemd. Ten opzichte van andere ziekenhuisafdelingen wordt er op de IC twee keer zo veel medicatie toegediend en zijn de bijbehorende risico’s ook groter. Doesburg had als doel van zijn proefschrift de diverse mogelijkheden tot verbetering van IV therapie te exploreren.

Eén van die verbeteringen is het objectief in kaart brengen van flebitis, een veelvoorkomende complicatie van IV therapie, waarbij gebruik werd gemaakt van infrarood thermografie. Een andere uitdaging is de onverenigbaarheid van IV medicatie, waarbij medicatie chemisch reageert als het door hetzelfde infuus wordt toegediend. Doesburg onderzocht van veelgebruikte medicatie of het veilig samen toegediend kan worden.

Tegelijkertijd werd er ook onderzoek gedaan naar multiplex infusie; een nieuwe manier van multi-infusie waarbij onverenigbare medicatie veilig gescheiden kan worden in een enkel infuus én flebitis kan worden voorkomen. Daarvoor werd ook een nieuw gebruikersinterface ontwikkeld en getest,  waarmee meerdere infuuspompen tegelijkertijd kunnen worden aangestuurd. Tot slot werden nieuwe algoritmes ontwikkeld, waarbij occlusies (verstoppingen in de infuuslijn waardoor medicatie wordt toegediend) sneller kunnen worden gedetecteerd.

CV Frank Doesburg Frank Doesburg (1988) studeerde Artificial Intelligence en Human-Machine Communication aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de Intensive Care Volwassenen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: An orchestra in need of a conductor. Challenges and opportunities in multi-infusion therapy