Over ons Actueel Evenementen Promoties

Optimizing systemic therapy in metastatic breast cancer

Implementation in daily practice and exploration of new drug targets
Promotie:drs. J.M. van Rooijen
Wanneer:19 februari 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries, dr. C.P. (Carolien) Schröder
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Optimizing systemic therapy in metastatic breast cancer

Diagnose en behandeling van uitgezaaide borstkanker met HER2 eiwit geanalyseerd

Borstkanker is wereldwijd de meest voorkomende kankersoort bij vrouwen. Uitzaaiingen van deze kankersoort worden vaak behandeld met chemotherapie en soms ook gerichte hormonale therapie. In ongeveer 15 procent van de patiënten vinden artsen bijvoorbeeld het zogenoemde HER2 eiwit in de uitgezaaide tumor. Dit eiwit kunnen ze specifiek aanvallen met het medicijn trastuzumab. In dit proefschrift onderzoekt Van Rooijen hoe effectief deze behandeling in de dagelijkse praktijk is en hoe artsen de behandeling eventueel kunnen verbeteren.

Allereerst testte Van Rooijen de betrouwbaarheid van de test waarmee artsen de aanwezigheid van het HER2 eiwit bepalen. De testen blijken betrouwbaar, maar aanvullende diagnostische testen kunnen het aantal patiënten dat artsen onterecht met trastuzumab behandelen verlagen, en zo ook kosten besparen. Veel van de patiënten met het HER2 eiwit krijgen de aanbevolen combinatie van trastuzumab en chemotherapie, al vond Van Rooijen ook dat enkele artsen een andere combinatie van medicijnen voorschrijven. Deze combinaties zijn echter al wel bewezen effectief.

Tot slot onderzoekt Van Rooijen ook borstkanker bij mannen. De omgeving van de tumor blijkt in deze patiëntengroep duidelijk anders dan bij vrouwen. In de toekomst zou het dus goed zijn om deze tumoren beter in kaart te brengen en de behandeling hierop af te stemmen.

Curriculum Vitae

Johan van Rooijen (1980) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als internist-oncoloog bij het Martini Ziekenhuis Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Optimizing systemic therapy in metastatic breast cancer”.