Over ons Actueel Evenementen Promoties

Pemphigoid diseases: insights in the nonbullous variant and disease management

Promotie:dr. M.A. Lamberts
Wanneer:22 september 2020
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. B. (Barbara) Horvath
Copromotor:dr. H.H. Pas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Pemphigoid diseases: insights in the nonbullous variant and disease
management

Inzicht in nonbulleus pemfigoïd: een blaarziekte met hevige jeuk, maar zonder typische blaren

Bulleus pemfigoïd (BP) is een blaarziekte, met name voorkomend op oudere leeftijd, gekenmerkt door hevige jeuk en blaren op huid. De ziekte wordt veroorzaakt door een auto-immuun reactie gericht tegen structurele huideiwitten BP180 en BP230, waardoor de opperhuid splijt van lederhuid en blaren ontstaan. Lamberts richtte zich in haar proefschrift op nonbulleus pemfigoïd (NBP), een variant van BP met klachten van hevige jeuk, maar zonder typische blaren. Het is onbekend waarom bij NBP blaren afwezig zijn.

Lamberts poogt in haar proefschrift meer te leren over de kliniek en immunologische achtergrond van NBP. Ze zag dat NBP verschillende huidafwijkingen kan veroorzaken. Rode huid en bultjes werden het vaakst gezien. Gemiddeld werd de diagnose na 23 maanden gesteld. In het verpleeghuis kwam pemfigoïd, met of zonder blaren, bij zes procent van de onderzochte ouderen voor. Vier ouderen met jeukklachten werden nieuw gediagnosticeerd met NBP. Een lage dosering methotrexaat bleek een effectieve behandeling voor NBP.

Naast deze klinische bevindingen onderzocht ze het onderliggende ziektemechanisme van NBP en zag ze vaker een immuunreactie tegen het BP230 eiwit dan tegen BP180, terwijl bij BP vaker een reactie tegen BP180 wordt gevonden. Daarnaast onderzocht ze, naast de typische IgG antilichamen, ook het voorkomen van IgE antilichamen tegen BP180 en BP230 in bloed- en huidmonsters van BP en NBP patiënten, maar vond ze geen verschillen. Concluderend kan NBP een oorzaak zijn van jeuk op oudere leeftijd, en verdient het meer aandacht onder artsen. Daarnaast is er meer onderzoek nodig naar het onderliggende ziektemechanisme om te kunnen verklaren waarom blaarvorming niet optreedt.

CV Aniek Lamberts

Aniek Lamberts (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was zij werkzaam als zaalarts op de afdeling Interne Geneeskunde in het Scheper Ziekenhuis in Emmen. Vervolgens werkte ze in Utrecht bij de beroepsvereniging voor Dermatologie en Venereologie aan richtlijnontwikkeling. Haar promotieonderzoek vond vervolgens plaats op de afdeling Dermatologie in het Universitair Medisch Centrum in Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "Pemphigoid diseases: insights in the nonbullous variant and disease management".