Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. T.H. Hylkema
Wanneer:04 november 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. S. (Sandra) Brouwer, prof. dr. S.K. (Sjoerd) Bulstra, dr. M. Stevens
Copromotor:dr. P.P.F.M. Kuijer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Total knee arthroplasty among working-age patients

Het plaatsen van totale knieprotheses bij patiënten van de werkende leeftijd

Door de vergrijzing en een toename van het aantal mensen met overgewicht neemt het aantal patiënten dat last heeft van knie artrose fors toe, en daarmee ook het aantal mensen dat een totale knieprothese ontvangt. Steeds meer mensen in de werkende leeftijd (onder de 65) krijgen last van knie artrose, en daarmee neemt ook het aantal totale knieprotheses in deze patiëntengroep toe. Voor deze groep is het van belang om na de operatie weer terug te kunnen keren naar hun werk en daar ook goed te kunnen functioneren. Hier is echter tot nu toe nog maar weinig onderzoek naar gedaan, en daarom onderzoekt Hylkema in zijn proefschrift het herstel van patiënten in de werkende leeftijd die een knieprothese krijgen.

Uit dit proefschrift blijkt dat de patiënten na het ontvangen van een knieprothese aanzienlijk verbeterden: ze ervoeren minder lichamelijke stoornissen en hadden minder beperkingen in activiteiten. De revalidatie duurde vaak wel langer dan de verwachte drie maanden. De meeste patiënten keerden terug naar het werk binnen de eerste 12 maanden na operatie, maar er bestaan veel verschillen in snelheid van terugkeer. Eén van onderzoeken in dit proefschrift werd uitgevoerd in de Verenigde Staten, waar het opvallend was dat patiënten een jaar na de operatie fors minder productief waren op hun werk, wat op kon lopen tot gemiddeld 33 uren per maand.

Tot slot is er onderzoek verricht op de werkvloer naar fysieke activiteit van patiënten met een knieprothese in verschillende beroepsgroepen. Uit de metingen die daar zijn verricht bleek dat patiënten hoofdelijk sedentair gedrag vertonen, op de werkvloer maar ook in de thuissituatie. Dit geeft een verhoogd risico op additionele gezondheidsrisico’s. Volgens Hylkema zou het goed zijn om meer gepersonaliseerde zorg in te voeren voor patiënten in de werkende leeftijd die gepland staan voor een knieprothese, en deze zorg al voor de operatie te starten om onder andere terugkeer naar het werk te verbeteren.

CV

Tjerk Hylkema (1993) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na zijn bachelor is hij gestart met een uniek MD/PhD programma van de Junior Scientific Masterclass (JSM), waardoor hij zijn studie Geneeskunde kon combineren met een promotietraject. Dit promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Sociale Geneeskunde en Orthopedie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Na het promotietraject is hij gestart als Arts in opleiding tot longarts, en volgt hij de vooropleiding interne geneeskunde in het Medisch Centrum Leeuwarden. De titel van zijn proefschrift luidt: "Total knee arthroplasty among working-age patients."