Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Novel views on endotyping asthma, its remission, and COPD

Analyse van verschillende kenmerken van astma- en COPD-patiënten

Patiënten met de longziekten astma of COPD kunnen heel verschillende kenmerken hebben en ook op heel andere manieren last hebben van hun ziekte. In dit proefschrift onderzoekt Carpaij een heel scala aan verschillende onderwerpen die te maken hebben met typering van deze ziektes. Zo probeert hij de oorzaken van ontstaan, remissie of verergering te begrijpen en bovendien bij te dragen aan preciezer gerichte of nieuwe therapieën.

Tijdens zijn onderzoek bekeek Carpaij onder andere astma remissie, oftewel mensen die ‘over astma heen groeien’, een fenomeen dat wetenschappers nog niet helemaal begrijpen. In het proefschrift toont hij aan dat de huidige modellen niet toereikend bleken om te voorspellen wie op latere leeftijd geen last meer zal hebben van astma. Toch benadrukt Carpaij dat onderzoek naar het fenomeen ‘astma remissie’ belangrijk is. Als astma remissie beter begrepen wordt, kan er ook gezocht worden naar een behandeling die hetzelfde effect heeft.

Daarnaast onderzocht Carpaij ook een nieuwe techniek om te bepalen of longen aangetast zijn door astma of COPD. Dit bleek mogelijk met OCT, een sensor die via een bronchoscoop in de luchtwegen ingebracht kan worden. Ook testte hij een nieuw experimenteel apparaat om de hoeveelheid uitgeademde deeltjes bij astma- en COPD-patiënten te meten. Deze deeltjes bleken een goede indicatie te geven van de staat van de longen. Tot slot beschrijft Carpaij de mogelijkheid van genexpressie per cel in astmapatiënten. Deze manier van genexpressie wordt gezien als een veelbelovende techniek die de oorzaak van astma beter in kaart zal brengen.

Curriculum Vitae

Orestes Carpaij (1988) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Longziekten en Tuberculose van onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als AIOS longziekten bij OLVG West. De titel van zijn proefschrift luidt: “Novel views on endotyping asthma, its remission, and COPD.”