Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. C. de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Discovering the dynamics of the minimal clinically important
difference of health status instruments in patients with chronic
obstructive pulmonary disease

De dynamiek van een minimaal klinisch relevante verandering in de gezondheidsstatus van patiënten met chronische obstructieve longziekte

De veranderscore op een test of vragenlijst, die past bij een door de patiënt ervaren verbetering of verslechtering, wordt klinisch relevante verandering genoemd; in het Engels de minimal clinically important difference (MCID). MCID’s zijn een verplichte ondergrens voor de goedkeuring en evaluatie van nieuwe behandelingen. Het is daarom erg belangrijk dat er juiste MCID’s worden berekend. In haar proefschrift heeft Alma de MCID’s van meerdere vragenlijsten opnieuw berekend, met elkaar vergeleken en gekeken welke factoren daarop van invloed waren.

Het onderzoek is uitgevoerd bij mensen met chronische obstructieve longziekte (COPD) met de drie belangrijkste vragenlijsten om gezondheidsstatus te meten. Er werden gegevens verzameld vanuit een literatuuronderzoek, een studie in een Duitse longrevalidatiekliniek en een Nederlands vragenlijstonderzoek bij COPD-patiënten onder behandeling bij de huisarts en/of longarts.

In het onderzoek werden kleine verschillen gevonden voor de vragenlijst MCID’s tussen de gebruikte methodieken en gedurende diverse periodes van verandering. Ondanks kleine verschillen, bleken de MCID’s voor mensen met een verbetering in de gezondheidsstatus, redelijk vergelijkbaar met die voor mensen met een ervaren verslechtering. Ook bleken de MCID’s voor patiënten in de Duitse longrevalidatiestudie hoger te zijn dan voor de Nederlandse patiënten bij de huisarts en/of longarts. Daarnaast werd een grotere relevante verbetering in gezondheidsstatus (een hogere MCID) gezien bij deelnemers, die al veel klachten en beperkingen hadden aan het begin van het onderzoek. Dat was ook zo voor vrouwen, deelnemers ouder dan 60 jaar, patiënten met een goede longfunctie en mensen met minder andere bijkomende ziektes. Deze deelnemers hadden echter juist weinig aanvullende verslechtering in gezondheidsstatus nodig (een lagere MCID) om zich daadwerkelijk slechter te voelen.

CV

Harma Alma (1984) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was zij werkzaam als arts voor mensen met een verstandelijke beperking en ouderen. Op dit moment is zij werkzaam als huisarts in opleiding. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Discovering the dynamics of the minimal clinically important difference of health status instruments in patients with chronic obstructive pulmonary disease.