Over ons Actueel Evenementen Promoties

The use and effect of dementia care mapping
Promotie:Mw. F.D. (Feija) Schaap
Wanneer:12 december 2019
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
Copromotors:prof. dr. E.J. (Evelyn) Finnema, dr. G.J. Dijkstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards a person-centred approach for older people with
intellectual disabilities

Het gebruik en effect van Dementia Care Mapping voor oude mensen met een verstandelijke beperking

Mensen met een verstandelijke beperking (VG) leven steeds langer, waardoor het aantal mensen met een verstandelijke beperking en dementie toeneemt. Dit stelt nieuwe eisen aan de zorg en ondersteuning. Persoonsgerichte methodieken kunnen hierin mogelijk voorzien. Dementia Care Mapping (DCM) is een persoonsgerichte observatiemethode, ontwikkeld om professionals te ondersteunen in de zorg voor mensen met dementie. In haar proefschrift onderzocht Schaap met kwantitatieve en kwalitatieve methoden hoe DCM gebruikt kan worden in de zorg voor oudere mensen met VG en wat dit oplevert.

In de kwantitatieve studies heeft ze geen effecten gevonden op de arbeidstevredenheid van medewerkers en op de kwaliteit van leven van cliënten. Een verklaring is dat de grote betrokkenheid van zorgmedewerkers heeft geleid tot overschatting van eigen vaardigheden, waardoor DCM geen verbetering kon geven (‘plafondeffect’), of dat DCM geen effect heeft op deze uitkomstmaten, omdat deze te ver af staan van de doelstellingen van DCM. In de kwalitatieve studies vond ze dat medewerkers DCM beschouwden als een nuttige methode om de zorg voor oudere cliënten, met en zonder dementie, te verbeteren. DCM vergroot het bewustzijn van medewerkers wat betreft behoeften en psychosociaal welzijn van hun cliënten. Dat kan bijdragen aan meer persoonsgerichte zorg, mits DCM adequaat geïmplementeerd en ingebed wordt in de dagelijkse zorgpraktijk.

In de toekomst moet DCM verder toegespitst worden op mensen met VG en moet onderzocht worden wat het effect is op de werkuitvoering van medewerkers, op de kwaliteit van zorg, op de kwaliteit van medewerker-cliënt-interacties en wat de effecten hiervan zijn op ouderen met VG.

CV Feija Schaap

Feija Schaap (1981) studeerde Andragogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was zij werkzaam als sociaal wetenschappelijk onderzoeker bij diverse onderzoekscentra. Vanuit haar functie als onderzoeker aan het Talmalectoraat van de NHL Stenden Hogeschool is zij begonnen aan haar promotieonderzoek. Dit vond plaats bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Schaap zet haar werk voort bij de onderzoeksgroep Zorg en Welzijn aan de NHL Stenden Hogeschool als onderzoeker en projectleider. De titel van haar proefschrift luidt: “Towards a person-centred approach for older people with intellectual disabilities. The use and effect of Dementia Care Mapping”.

Meer informatie is hier te lezen:  https://www.nhlstenden.com/nieuws/ouderen-met-een-verstandelijke-beperking-en-dementie.