Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. R.K. (Rinse) Weersma, prof. dr. C. (Cisca) Wijmenga
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Genetic susceptibility for inflammatory bowel disease across
ethnicities and diseases

Genetische risicofactoren voor het ontstaan van inflammatoire darmziekten

Artsen kunnen inflammatoire darmziekten (IBD) zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa vaak lastig behandelen omdat het ziekteverloop en de behandeluitkomsten onvoorspelbaar zijn. Er is simpelweg nog niet genoeg bekend over het ontstaan van deze ziekten. Er wordt gedacht dat een overactieve reactie van het immuunsysteem op darmbacteriën een rol speelt, maar het precieze mechanisme is nog niet opgehelderd. In dit proefschrift onderzoekt Van Sommeren welke genetische factoren een rol spelen bij het ontstaan van inflammatoire darmziekten.

Van Sommeren probeerde met verschillende studies te ontrafelen wat de genetische achtergrond van IBD is en hoe de ziekte uiteindelijk ontstaat. Ze wist onder andere 38 nieuwe genetische risicofactoren te identificeren, die veelal te maken hebben met het immuunsysteem of de barrièrefunctie van de darm. Daarnaast toonde Van Sommeren aan dat de genetische basis voor IBD voor het grootste gedeelte hetzelfde is voor verschillende etnische populaties. Bovendien vond de promovendus, door te kijken naar genetische risicofactoren en biologische pathways die leiden tot ziekte, dat er overlap is in de ontstaanswijze van IBD en ziekten die hier frequent bij voorkomen.

Curriculum Vitae

Suzanne van Sommeren (1984) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als MDL-arts in opleiding bij Isala Klinieken Zwolle. De titel van haar proefschrift luidt: “Genetic susceptibility for inflammatory bowel disease across ethnicities and diseases”.