Over ons Actueel Evenementen Promoties

An inflamed mood

Studies on the role of inflammation in the pathophysiology and treatment outcome of major depressive disorder
Promotie:Dhr. C. (Chenghao) Yang
Wanneer:09 oktober 2019
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. R.A. (Robert) Schoevers
Copromotor:dr. F.J. Bosker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
An inflamed mood

Onderzoek naar de rol van ontsteking in de pathofysiologie en behandelingsresultaten van de depressieve stoornis

De complexe etiologie en diverse presentaties van de depressieve stoornis (MDD) belemmeren een nauwkeurige diagnose en effectieve behandeling. Yang richtte zich in zijn promotieonderzoek op de rol van een ontregeld immuunsysteem in de pathofysiologie van depressie. In twee systematische reviews heeft hij aanwijzingen gevonden dat de inflammatoire markers interleukine (IL)-6 en 1β significant hogere waarden hebben bij het melancholische subtype van MDD in vergelijking met het niet-melancholische subtype en gezonde controles. Verhoogde waarden van de acute inflammatoire marker C-reactieve proteïne kunnen wijzen op het niet-melancholische subtype van depressie. Verder laat Yang zien dat IL-6 en CRP/hsCRP veelbelovende voorspellers zijn voor behandelingsrespons bij therapieresistente depressie.

Vervolgens heeft hij twee genetische associatiestudies uitgevoerd bij Han-Chinese personen, gericht op de FKBP5- en CNR1-genen, die betrokken zijn bij de regulatie van de inflammatoire respons. Hij vond dat CNR1-genvarianten, waaronder rs806367, rs6454674 en het haplotype CTTC van rs806366, rs806367, rs806368 en rs806370, geassocieerd zijn met een verhoogd risico op depressie, maar ook met de behandelrespons op antidepressiva. Dit was niet het geval voor de FKBP5-allelen, genotypen en haplotypen.

Tenslotte presenteert hij lopend onderzoek bij therapieresistente patiënten waarbij het reguliere antidepressivum wordt aangevuld met het ontstekingsremmende geneesmiddel N-acetylcysteïne om patiënten met een inflammatoire deregulatie een betere behandeling te bieden.

Concluderend kan hij stellen dat een aantal ontstekingsmarkers en genetische varianten veelbelovende ingangen bieden voor een betere diagnostiek van inflammatie-gerelateerde depressie, maar ook voor het voorspellen van de behandelingsrespons van zowel MDD als therapieresistente depressie (TRD).

CV Chenghao Yang

Chenghao Yang (1982) studeerde Geneeskunde aan de Central South University in Changsha (China). Zijn master behaalde hij aan de Tianjin Medical University in Tianjin (China). Daarna werd hij opgeleid als psychiater aan het Tianjin Mental Health Center in Tianjin. Zijn sandwich-PhD-project vond plaats in het kader van de samenwerking tussen het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Tianjin Mental Health Center. De titel van zijn proefschrift luidt: “An inflamed mood: studies on the role of inflammation in the pathophysiology and treatment outcome of major depressive disorder”.