Over ons Actueel Evenementen Promoties

The web around patients with neuroendocrine tumors

Novel ways to inform, support and treat
Promotie:Mw. G. (Grytsje) Bouma
Wanneer:13 november 2019
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries, dr. A.M.E. (Annemiek) Walenkamp-Hageman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The web around patients with neuroendocrine tumors

Nieuwe methodes om patiënten met een neuro-endocriene tumor te informeren, ondersteunen en behandelen

Neuro-endocriene tumoren (NET) zijn zeldzame tumoren die ontstaan vanuit neuro-endocriene cellen. Deze cellen bevinden zich onder andere in het maag-darmkanaal, longen en de alvleesklier. Patiënten met een NET kunnen klachten krijgen, omdat de tumoren soms hormonen of hormoonachtige stoffen produceren. Ook kunnen de gevolgen van behandelingen van de NET soms klachten geven. In dit proefschrift onderzoekt Bouma nieuwe methodes om patiënten met een NET te informeren, ondersteunen en behandelen.

Over het algemeen hebben patiënten met kanker een betere kwaliteit van leven als ze goed geïnformeerd zijn over hun ziekte. Daarom ontwierp Bouma een online programma om patiënten met een NET extra te informeren en ondersteunen. Het bleek dat gebruik van het online programma de kwaliteit van leven van patiënten niet verbeterde en patiënten zich niet beter geïnformeerd voelden. De patiënten gaven wel aan meerwaarde te zien in het gebruik van het programma. Ook bleek het gebruik van video-consultaties in de follow-up van patiënten haalbaar en patiënten waardeerden dit.

Sommige patiënten met een NET hebben een verhoogd risico op vitamine B3 tekort, en Bouma vond dat het voorschreven van vitamine B3-tabletten deze patiënten hielp om het tekort te corrigeren. Ook onderzocht Bouma de micro-omgeving van de NET om potentiële doelwitten voor behandelingen te vinden. Door een “koude” immunologische omgeving reageren NET namelijk meestal niet goed op immunotherapie. Bouma vond dat de aanwezigheid van twee enzymen en een bepaald celtype in de nabijheid van de tumor deze omgeving beïnvloedde. Deze bevindingen kunnen in de toekomst verder worden geanalyseerd in de zoektocht naar nieuwe behandelingen.

Curriculum Vitae

Grietje Bouma (1983) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels werkt ze als internist-oncoloog in Nij Smellinghe te Drachten. De titel van haar proefschrift luidt: “The web around patients with neuroendocrine tumors: novel ways to inform, support and treat”.