Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Redox-behavior and reactivity of formazanate ligands

Onderzoek naar schonere en goedkopere katalysatoren

Veelal industriële chemische reacties bestaan uit twee-elektron processen die uitsluitend worden uitgevoerd met zeldzame metalen zoals platina, palladium, iridium en dergelijke als katalysator. Er is een continue zoektocht gaande naar katalysatoren gebaseerd op minder giftige en minder zeldzame (en dus goedkopere) overgangsmetalen zoals ijzer, kobalt en nikkel. Het veranderen van de oxidatie toestand van deze onedele metalen gebeurd meestal via één-elektron processen. Daarom zijn deze metalen ongeschikt voor het aangaan van twee-elektron processen.

Om dit probleem te omzeilen, worden redox-actieve liganden. Redox-actieve liganden spelen een actieve rol spelen in het maken/verbreken van bindingen door het doneren/accepteren van redox equivalenten uit/in hun backbone tijdens katalytische reacties uitgevoerd door de metaalcomplexen met deze liganden.

Ranajit Mondol heeft deze strategie toegepast op complexen gebaseerd op hoofdgroep elementen. Hij beschrijft de synthese, reductiechemie en ligand-gebaseerde reactiviteit van boor en aluminium complexen met redox-actieve formazanaat liganden. Daarbij richtte hij zich op de bindings-, structurele en elektronische eigenschappen van deze complexen. De resultaten geven meer inzicht in de redox-eigenschappen en reactiviteit van hoofdgroep complexen met formazanaat liganden. De in dit promotietraject opgedane kennis vormt een brede basis om de (katalytische) reactiviteit van complexen met dit type redox-actieve liganden verder te ontwikkelen.

Het promotieonderzoek van Ranajit Mondol vond plaats bij de afdeling Moleculaire Anorganische Chemie van het Stratingh Instituut, met financiering door NWO. Hij werkt nu als postdoctoral Research Associate aan het Department of Chemistry - University of Virginia (VS).