Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Regulation of autophagy by mTOR and amino acids

Meer inzicht in moleculaire netwerk achter autofagie

Om verouderingsprocessen en de stimulatie van celgroei bij kankercellen goed te begrijpen, is een goed begrip van de onderliggende moleculaire processen belangrijk. Stefanie Ruf bestudeerde voor haar promotieonderzoek het regulatienetwerk dat autofagie mogelijk maakt, het biologische proces waarbij celcomponenten worden afgebroken om voedingsstoffen vrij te maken.

Ruf voerde haar onderzoek uit met behulp van experimentele data en een computermodel. De studie geeft niet alleen nieuwe informatie over de mechanismen van aminozuurgestuurde mTOR (een eiwit dat celgroei stimuleert) en autofagie-regulatie, maar helpt bovenal om de moleculaire netwerken achter veroudering en kanker beter te begrijpen.

Stefanie Ruf (1986) behaalde haar mastertitel Biochemistry aan de universiteit van Ulm (Duitsland). Zij verrichtte haar promotieonderzoek aan de universiteiten van Freiburg en Groningen (onderzoeksinstituut GUIDE) en het Sanford-Burnham-Prebys Medical Discovery Institute in La Jolla (Californië, Verenigde Staten).